VLT i toppskiktet i sociala medier

sociala-medier-vlt-markus-odevallTorsdag 20 oktober klockan 17.35
Dalarnas Tidningar är fortfarande etta.
VLT tar ett stort kliv till andraplatsen.
Det är de glädjande förändringarna i septembers månads resultat när det gäller rankingen över engagemang i sociala medier.
Det är Medievärlden och Markus Odevall som gör den månatliga analysen kring engagemang i sociala medier. Du kan läsa analysen i Medievärlden, i en artikel som ligger bakom premium.
Odevall är konsult på Resultatfabriken. På uppdrag av Wan-Ifra arbetar han bland annat med att bygga en global plattform för medieföretag och innovatörer. Han har tidigare också bland annat jobbat med sociala medier och läsarrelationer på Göteborgs-Posten.

”Hösten är här och redaktionerna varvar upp efter semestrar och återhämtning. Att medierna påverkas av säsongerna märks när vi för tredje gången gör vår månatliga ranking av vilka medier som är bäst på att engagera i sociala medier. Vissa klättrar mycket medan andra rasar när både frekvensen och kvaliteten på inlägg förändras,skriver Odevall i sin analys.

I det absoluta toppskiktet, topp-4, ligger samma titlar kvar som under förra mätningen. Skillnaden är att VLT har klättrat ytterligare två positioner och ligger numera på andra plats bakom Mittmediakollegan DT.
DT tar för övrigt segern för tredje mätningen i rad.
De övriga i topp-4 är Tv4 Nyhetsmorgon på tredje plats och Svensk Damtidning på fjärde plats.

Mest anmärkningsvärt är Allas framgångar på listan.
Allas hade noll poäng och kom på delad sista plats i juli.
Nu har Allas klättrat ända fram till femte plats med 19 poäng.
DT och VLT har båda 23 poäng i rankingen.
”Allas hade redan i juli bra engagemang, men för få följare för att bedömas. Under perioden som gått sedan dess har de dock lyckats kombinera engagemang med tillväxt både på Facebook och Instagram, en inte helt enkel ekvation”, skriver Odevall.

Bland de nya på topptio-listan finns även Västerbottens-Kuriren, Uppdrag Granskning och Sydsvenskan.

20 i topplistan ser numera ut så här:
1) DT, 23 poäng.
2) VLT, 23.
3) TV4 Nyhetsmorgon, 22.
4) Svensk Damtidning, 20.
5) Allas, 19.
6) Nerikes Allehanda, 17.
7) Västerbottens-Kuriren, 15.
8) Café, 15.
9) Uppdrag Granskning, 15.
10) Sydsvenskan, 14.
11) Expressen, 14.
12) Aftonbladet, 14.
13) NWT, 14.
14) Land, 14.
15) TV4 Nyheterna, 13.
16) KIT, 13.
17) Auto Motor & Sport, 13.
18) Corren, 12.
19) ETC, 12.
20) Allehanda, 12.

Titlarna har betygsatts i fyra kategorier. Dessa fyra är snittengagemang på Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. För att få betyg i varje kategori måste titlarna uppfylla ett antal miminikriterier:
Facebook: Minst 10 000 följare, samt i snitt minst ett publicerat inlägg var tredje dag.
Twitter: Minst 2 000 följare, minst en publicerad tweet var tredje dag.
Instagram: Minst 1 000 följare, minst en publicerad bild var tredje dag.
YouTube: Minst en publicerad film var femte dag.

Jag gratulerar än en gång DT till segern och är samtidigt mycket glad över att VLT har tagit ytterligare ett viktigt kliv på listan.
Det är ett gott bevis på att vårt arbete i sociala medier ger resultat.
Nu ska vi fortsätta vårt arbete med att bli ännu bättre.

 

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *