Jag tror på VK – och förstås på Mittmedia

Måndag 20 februari klockan 12.15
Jag har tidigare kritiserat ”Årets dagstidning” för att vara allt för Stockholmsfixerad.
I år kan omöjligt enbart Stockholmsmedier vinna.
När priserna ska delas ut 4 april tror jag att Västerbottens-Kuriren vinner dubbelt – och jag räknar också med minst ett pris till Mittmedia.
4 april ska vinnarna i ”Årets dagstidning” koras under branschorganisationen Tidningsutgivarnas bransch- och festdag på Berns i Stockholm.
18 tidningar och mediehus tävlar om priserna.
Under de senaste åren har storstadsmedierna – och då framför allt Stockholmsmedierna – dominerat, vilket jag tidigare kritiserat i ett blogginlägg.
Antingen har de olika jurymedlemmarna tagit intryck av kritiken, eller så har lokalmedierna varit ännu bättre detta år.
Jag låter det vara osagt, men konstaterar i vilket fall att lokalmedierna är mer representerade i i år i de olika kategorierna.
Mittmedia är till exempel den lokaltidningskoncern som har flest nomineringar, vilket är mycket glädjande och ett bevis på det goda jobb som görs varje dag i landets största lokaltidningskoncern.

Det är också roligt att Västerbottens-Kuriren har två nomineringar i de tunga klasserna, ”Årets dagstidning” och ”Årets redaktion”. VK som hyllats rejält av bland andra Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i ett blogginlägg är en tidning som jag tror har dubbel anledning att jubla 4 april. Jag tror nämligen att VK, som under flera års tid varit framgångsrikt digitalt och svarat för flera imponerande grävjobb, tar fram priset i båda klasserna.
VK kommer att ha tuff konkurrens av Mittmedia-kollegan Nerikes Allehanda, som precis som VK, var nominerat även i fjol.
Jag tror dock att VK drar det längsta strået – inte minst på grund av att jag tror att Mittmedia kommer att vinna andra titlar. Allra störst chans har det framgångsrika live tv-navet, som jag skrev om förra veckan i ett inlägg om varför vi satsar så mycket på live-tv.

Här är alla nominerade – och mina tips som vinnare.
Årets Dagstidning – Helhetspriset.
Nerikes Allehanda
I en global 24:7-omgivning lyckas NA bli en oumbärlig plattform för läsarna och de lokala annonsörerna. Nytänkande ansiktslyftning visar på mod att satsa på print både prenumererad och gratis.  Den digitala affären skördar ekonomisk framgång. Den rörliga bilden drar miljonpublik. Närheten till den politiska debatten gynnar demokratin och journalistiken som täcker såväl det egna kvarteret som världen. Sammantaget blir 2016 året när förändrat arbetssätt och teknisk innovation visar att både publiken och NA bryr sig.
Västerbottens-Kuriren
Västerbottens-Kuriren visar att ensam är stark och modig och når nu ett avundsvärt starkt resultat både ekonomiskt och publikt. Strategiskt och envist strävande gör att tidningen 2016 tar matchen med de stora om digital räckvidd och digital prenumeration, utan att någonsin tappa sitt lokala fokus. VK vågar göra lokala granskningar, till exempel av nazismen, satsar på teknisk utveckling och får Västerbottens näringsliv att hänga på Affärsliv24.
Dagens Nyheter
Dagens Nyheter visar 2016 att mitt i livet-läsarna visst väljer att läsa kvalificerad granskning – och även betala för den. Digitala prenumerationer från läsare i hela landet har blivit en frodigt växande vardaglighet. Flerstegssatsningar, inte minst på nya redaktionella medarbetare och innovativa format, har under det gångna året fört upp DN på en högre nivå som inte bara är en virtuell verklighet utan en riktigt bra affär.

Mitt tips på vinnare, Årets Dagstidning: Västerbottens-Kuriren.
Dagens Nyheter och Nerikes Allehanda är båda imponerande och skickliga konkurrenter, men sett till helheten och sett till sin specifika marknad har VK gjort det allra mest imponerande året. Dessutom hoppas jag verkligen att juryn detta år väljer något annat än en Stockholmstidning. Dagens Nyheter i all ära, men det skulle onekligen vara ett antiklimax om DN vann.

Nomineringar Årets Redaktion:
Aftonbladet Gräv med Digital story
Medan andra redaktioner är stolta över ett eller ett par grävjobb med rejält genomslag per år, presterar Aftonbladets grävredaktion tiofalt, som skandalen i Kommunal, Det svenska hatet, Miljardnotan och Egor Putilov-affären. Aftonbladet ligger längst fram i att utveckla såväl researchmetoderna som den digitala presentationen, vilket belönats såväl av publiken som av branschkollegor. I centrum för framgångarna står en liten kärna journalister som förenar traditionellt grävande med dataanalys och nyskapande berättarformat.

Nerikes Allehanda
När branschen skakas om av nya ekonomiska förutsättningar och den egna organisationen måste förändras så förmår NA:s redaktion att utveckla nya produkter, format och arbetsmetoder. I dialog med läsarna och nära säljavdelningarna skapas, med bibehållen integritet, ett engagerande och modigt innehåll som gör skillnad. På NA jobbar alla reportrar med text, stillbild, video och livesändningar, såväl snabbt som fördjupande. Och de når ut, bredare än någonsin.

Västerbottens-Kuriren
Med kvalitetsjournalistik i fokus har VK utvecklat berättandet på de digitala plattformarna och nått en unik räckvidd och position i spridningsområdet. Satsningar på kommunal bevakning i hela sin omfattande geografi, resurskrävande gräv och anpassad journalistik för olika målgrupper engagerar hela deras publik. Det har lett till framgångar i såväl de digitala formaten som i det traditionella pappret. Publicistiken gör att VK står stark.

Mitt tips på vinnare Årets redaktion: Även här tror och hoppas jag på VK som vinnare. Ja, Aftonbladet är helt fantastiskt bra – och har gjort enormt bra journalistik under året. Varken VK eller NA kan totalt sett mäta sig mot Aftonbladet, men man måste se till resurser och ställning på respektive marknad. Där är VK bäst. VK har en enormt stark ställning i Umeå och är starkt även i papper och digitalt. VK har också gjort granskningar som haft stort genomslag lokalt. Därför bör VK vinna även denna klass.

Nomineringar Årets Ljud & Bild:
Expressen TV
Vid stora händelser är Expressen gång på gång nyhetsledande i tv-formatet. Redaktionen fokuserar och kraftsamlar såväl vid stora publikevenemang som i dramatiska skeenden, och ligger långt fram i teknik och berättargrepp. Det är kvällstidningens adelsmärke, att snabbt göra det komplexa begripligt, i en ny tappning.
KIT
KIT:s redaktion har utvecklat en ny form för videoberättandet i sociala medier. Deras effektiva format, i tid, tydlighet och träffsäkerhet har inspirerat andra medier och lett till en rad efterföljare. Deras sätt att använda big data som bas för att skapa kvalitativ social video imponerar.
MittMedias live-tv-nav
Hur får man 550 reportrar utspridda på redaktioner från Mälardalen till Jämtland att producera kvalitativ live-tv? MittMedias lösning med ett tv-nav har gjort det inte bara möjligt utan också framgångsrikt. Reportrarna är snabbt på plats, och i sändning, när det händer.

Mitt tips på vinnare Årets Ljud & Bild: Här står det mellan Expressen och Mittmedia. Expressens tv-satsning är imponerande, men jag måste ändå säga – ja, jag är jävig och talar från hjärtat – att Mittmedias live tv-satsning är ännu mer imponerande. Via två tv-nav, ett i Falun och ett i Sundsvall, har Mittmedia över 50 livesändningar i veckan. Till detta ska adderas all den live-tv som görs lokalt. Jag skriver mer om Mittmedias tv-satsning i detta blogginlägg.
Hjärtat säger Mittmedia som vinnare, hjärnan säger Expressen.

Nomineringar Årets affär:
Bonnier News Brand Studio
Genom att proffsigt guida kunderna i dagens snårskog av marknadsföringskanaler, har Bonnier News Brand Studio med ett kraftfullt driv och ett nära samarbete med tre olika redaktioner, tagit en position som ledande aktör bland nytänkande innovations- och konceptavdelningar.

MittMedias Digitala produktutvecklingsgrupp
Med en stark tilltro till innehållet som säljande kraft, har MittMedias digitala produktutvecklingsgrupp i ett rasande tempo förflyttat sig från klickjakt till avancerad dataanalys av vad läsarna faktiskt vill ha och är beredda att betala för och på så sätt lagt grundbulten till den nya betalda affären online.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Genom att våga satsa på ett okonventionellt och nära samarbete med den part har som man samtidigt är satt att granska, har HD/Sydsvenskan hittat ett lönsamt och skalbart sätt att använda och stärka sin position som viktigaste digitala aktören lokalt.

Mitt tips som vinnare Årets affär: Om juryn tänker som den brukar och ser det som är närmast vinner Bonnier News Brand Studio och lantisarna får vara nöjda med att ha varit nominerade.
Denna gång hoppas jag verkligen att juryn förstår den avancerade analys som gjorts i Mittmedias digitala produktutvecklingsgrupp, en analys som resulterat i stora framgångar.
Jag hoppas och tror på seger för Mittmedia.
Om inte Mittmedia vinner lär Bonnier News Brand Studio ta priset. HD/Sydsvenskan tror jag får nöja sig med nomineringen, vilken i och för sig är fin i sig.

Nomineringar Årets kampanj
Bonnier News Brand Studio och Mazda
Genom nya kreativa annonsformat som tar oss från insidan och ut och spännande interaktiva lösningar, har Bonnier News Brand Studio lyckats skapa en nyfikenhet, inspiration och inte minst ett 20 gånger högre engagemang än kundens tidigare kampanjer.

KIT och RFSL:s kampanj ”Ta steget”
För att våga tala om det svåra krävs mod och nyfikenhet. Men hur når man genom bruset med ett stigmatiserat ämne? Med hjälp av data, en varm tonalitet och en tydlig avsikt att informera har kampanjen levererat långt över förväntningarna.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Genom att ta native advertising till en ny nivå, med ett djupgående samarbete med kunden där respekten för den redaktionella integriteten varit avgörande, har HD/Sydsvenskan initierat ett oväntat samarbete med en part som samtidigt utsätts för granskning.

Mitt tips som vinnare Årets kampanj: I denna kategori tror jag att HD/Sydsvenskan har betydligt större chans och tippar också det intressanta konceptet som vinnare.
Övriga nominerade har gjort spännande kampanjer, men den HD/Sydsvenskan har gjort är mest oväntad och spännande.

Nomineringar Årets Idé
DN.VR
Med marknadsledarskap kommer ansvar och med virtual reality kommer helt nya möjligheter. VR ger möjlighet att närvara där det händer och har potential att bli nästa generations journalistiska plattform. Genom att sprida detta nya berättarformat till en bredare publik tar DN just det där ansvaret som bara en marknadsledare gör.
Mobile Stories
”Vem ska jag tro på?” sjöng Thomas DiLeva på 80-talet. Ja, hur vet man det när man växer upp i en tid av alternativa fakta, klickjakt och en utspridd avsaknad av källkritik? Mobile Stories hjälper med sin nya mediekanal unga att ta större ansvar i samhällsdebatten genom att praktisera och lära sig grundläggande kunskaper om journalistik. Ett viktigt och angeläget initiativ i dessa tider.
Klackspark.com
Med en Klackspark och textroboten Rosalinda utvidgar Östgöta Media gränserna för vad som är möjligt att bevaka. Annars okända historier samt personer lyfts fram och får spridning på ett helt nytt sätt och begreppet robotjournalistik blev plötsligt både mer mänskligt och underhållande.

Mitt tips som vinnare, Årets Idé: Även här är Mittmedia inblandat, eftersom företaget är delägare i textroboten Rosalinda. Här tror jag emellertid på DN som vinnare just på grund av det som står i nomineringen: ”Genom att sprida detta nya berättarformat till en bredare publik tar DN just det där ansvaret som bara en marknadsledare gör.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *