Jag ber om ursäkt för den olyckliga annonsplaceringen

Fredag 24 februari klockan 10.10
En olycklig annonsplacering i torsdagens upplaga av VLT har upprört många läsare.
Jag förstår till fullo dessa upprörda känslor och ber om ursäkt över det inträffade.
Jag vill samtidigt betona att det varken var VLT:s eller annonsören Swebus avsikt att detta skulle ske. Det handlar helt enkelt om djupt olyckliga omständigheter där ansvaret helt ligger på VLT.
I veckan inträffade en allvarlig trafikolycka på E18. En person omkom och flera personer skadades. Ett flygbussföretag var inblandat i olyckan.
I torsdagens tidning skrev VLT om olyckan på sidan 8.
På sidan bredvid, sidan 9, hade ett konkurrerande bussföretag, Swebus, annonserat med orden: ”Ta Swebus istället.”
Detta kan naturligtvis upplevas upprörande.
Många tror nu att dels VLT, dels Swebus utnyttjade den tragiska olyckan för egen vinning. Även om annonsplaceringen är extremt olycklig är så inte fallet.

Misstaget ligger helt hos VLT och inte hos Swebus.
Swebus hade köpt annonsen hos VLT innan olyckan inträffade och hade ingen kännedom om att annonsen skulle placeras intill våra artiklar om olyckan.
Jag vill be de drabbade i olyckan och deras anhöriga, annonsören Swebus och VLT:s läsare om ursäkt för att annonsen placerades så olyckligt.

Jag förstår att läsare undrar hur ett liknande misstag kunde ske. Därför ska jag ge en förklaring.
Det är helt enkelt så att den journalist hos oss som har redigerat sidan 8, där artiklarna om bussolyckan ligger, inte har sett sidan 9 där annonsen ligger.
Journalisterna hanterar inte annonssidorna. Sidan 9 med annonserna hade skickats iväg till tryckeriet innan sidan 8 med bussolyckan redigerades och låg därför inte synlig för redigeraren.
Därför upptäcktes aldrig den olyckliga kopplingen med annonsen på sidan 9.
Det är anledningen till misstaget.
Annonsplaceringen beror inte på att Swebus som annonsör har försökt att utnyttja den tragiska situationen.

Då och då inträffar liknande misstag i tidningar och på nyhetssajter. Det blir olyckliga kopplingar mellan redaktionella texter och annonser. Dessa brukar då spridas i sociala medier som lustifikationer. Då handlar det i regel om mer humoristiska kopplingar.
När det blir som i VLT i torsdags handlar det enbart om sorgliga olyckliga omständigheter.
Vi ska nu se över våra rutiner på ett bättre sätt för att se till att liknande olyckliga annonsplaceringar inte inträffar igen.

Publicerat av

Daniel Nordström

4 reaktioner till “Jag ber om ursäkt för den olyckliga annonsplaceringen”

  1. Ja det viktigaste är att cashen måste in till varje pris. Viktigare än allt annat. Varför inte skriva som det är istället? HYCKLARE!!!

    1. Men snälla ”Larry”?! Jag, som verkligen inte alltid håller med Nordström eller alltid gillar VLT:s vinklingar, förstår att det här så klart är ett jäkligt olyckligt misstag. Man ska inte sparka på dem som ligger…

  2. Hoppsan, tja, den mänskliga faktorn gör väl att sådant händer. Jag blev förvånad över att inget om olyckan, t ex några vänliga ord om den avlidne chauffören, gick att hitta på nettbuss.se .Jämförd med passagerarna (om de är bältade) är ju chauffören extremt utsatt, längs framme och nere med obefintlig krockzon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *