VLT är först ut i nytt intressant test

Onsdag 15 mars klockan 22.05
Den egenbyggda tekniska plattform som vlt.se och Mittmedias övriga nyhetssajter har heter Tweakit.
Som namnet antyder ”tweakar” vi hela tiden sajten, i syfte att hela tiden utveckla och göra den mer användarvänlig.
Nu kommer vlt.se att vara först ut i ett nytt intressant test i Mittmedia.
Mittmedia, som består av 28 tidningstitlar och 20 nyhetssajter, har en egen digital utvecklingsavdelning, DMU.
De som arbetar på DMU besitter en imponerande kompetens och de är också hela tiden transparenta genom bland annat många intressanta blogginlägg kring medieutveckling.
DMU arbetar ständigt med analys, nya tekniska lösningar och tester – och har också ambitiösa mål.
Är det till exempel möjligt att ersätta Facebook lokalt genom att vara den självklara länken mellan händelser och människor i det lokala samhället?
Ja, vi tror absolut det.
Vi måste åtminstone ha den ambitionen.

För att VLT och Mittmedias övriga titlar ska vara så användarvänliga som möjligt och för att på bästa sätt just vara en självklar länk mellan händelser och människor i det lokala samhälle vi verkar i är det viktigt att hela tiden skruva – eller tweaka, om man föredrar det uttrycket – på våra digitala plattformar. Det är också hela tiden viktigt att arbeta nära publiken och testa sig fram.
Därför gör vi under de kommande veckorna ett test på vlt.se, detta som första sajt i Mittmedia.

Testet innebär att var 100:e besökare på vlt.se kommer att landa på en startsida, som är flödesbaserad och utan den vanliga toppmenyn. Det innebär att startsidan för dessa besökare är mer avskalad och enkel än en klassiskt sajtetta.
De besökare som landar på denna startsida får en fråga där de antingen klickar på tummen upp eller på tummen ner. De som väljer att trycka tummen ner får tillfälle att utveckla sina synpunkter.
Den som så önskar kan självklart gå vidare till den ordinarie startsidan.

Testet, som de flesta besökare på vlt.se inte kommer att märka av, är viktigt för att vi ska lära oss mer när det gäller våra användares beteende kring antal sidvisningar och kring hur lång tid besökaren stannar på sajten vid varje tillfälle.
Syftet med testet är också att få vetskap om testet ska skalas upp eller om vi bör förändra våra nyhetsflöden på startsidan i en annan form.
Dessutom har vi förstås stor nytt av den kvalitativa feedback som kommer in.

Publicerat av

Daniel Nordström

3 reaktioner till “VLT är först ut i nytt intressant test”

  1. Säkert fint, men varför totalt orelevanta nyheter i tidning och på webben för vårt område? VLTs upptagningsområde är Västerås, Hallsta, Sura och inte övriga länet. Bärgslagsbladet och Sala Allehanda ska ta hand om dessa områden. I VLTs papperstidning vill vi läsa om annat än vad klicken på er sida gör gällande. Du verkar inte förstå att vi västeråsare främst vill se relevanta nyheter i tidningen från vårt område. Du verkar mest bry dig om webben. Du är så jävla arrogant mot oss som främst läser tidningen. Är det konstigt att VLT tappade 2500 läsare förra året och är nere på 25000. Om du inte skärper dig är VLT nere på under 20000 redan 2018. Sidvisningarna har minskat med 6 procent också. Använder falskt namn för du läser ändå oavsett om du godkänner detta eller inte.

    1. Synd att du använder falskt namn.
      Du är välkommen att kontakta mig så ska jag förklara vår strategi.

  2. ”Content is King” uttryckte Bill Gates i en artikel 1996.
    Citat: “Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.
    […]
    One of the exciting things about the Internet is that anyone with a PC and a modem can publish whatever content they can create.
    […]
    Printed magazines have readerships that share common interests. It’s easy to imagine these communities being served by electronic online editions.

    But to be successful online, a magazine can’t just take what it has in print and move it to the electronic realm. There isn’t enough depth or interactivity in print content to overcome the drawbacks of the online medium.”

    De traditionella medierna har två huvudsakliga problem som behöver åtgärdas för att de ska kunna överleva såvitt jag kan bedöma. Dels har man tappat trovärdighet genom att i många år missköta sin uppgift som tredje statsmakten. Dels har man inte det djup och den interaktivitet som behövs för att locka besökare på webben.

    Att ändra layout på förstasidan på webben hjälper nog tyvärr föga givet denna problematik.

    Alternativmedia har uppstått för att fylla ett behov som de traditionella medierna inte fyller. Men istället för att anpassa sig till verkligheten har man valt att smutskasta alternativmedia – och därmed dess läsare. Det är en arrogant attityd som visar bristande respekt för läsarna. De traditionella medierna tycks ha glömt sitt syfte och tycks vara uppfyllda av självgodhet och egenvärde. Läsarna gillar inte det och överger därför de traditionella medierna för andra nyhetskanaler.

    Alexander Bard uttryckte nyligen det som Bill Gates uttryckte redan 1996:
    2017-02-25: ”Alexander Bards hårda dom: Därför kommer medierna dö”
    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/02/25/alexander-bards-harda-dom-branschen-ar-dod/

    Citat: ”- Det nya med internet är att kommunikation går i alla riktningar. Vi har fullt upp med att ta emot kommunikation och kommunicera tillbaka. När vi människor en gång lärt oss att kunna påverka det vi tar emot skapas ett helt nytt landskap. Vi ignorerar alla som skriker åt oss.
    […]
    I dagens kommunikationslandskap blandas interaktiviteten ihop med den gamla envägskommunikationen. Men interaktiviteten kommer självklart att vinna.
    […]
    Under en tid kommer vi att få anarki där en massa människor skriker saker rakt ut, utan någon form av faktakontroll. Där har du Donald Trumps universum.
    […]
    I det vakuumet uppstår ett sug efter kvalificerad information, och det är där journalistiken skulle ha funnits egentligen.”

    De traditionella medierna borde lägga undan sin arrogans och sina agendor och istället fundera över hur framtidens medier ska vara utformade för att tillgodose suget efter kvalificerad information och interaktivitet.

    Det är dags att introducera den ”fjärde statsmakten” tycker jag: Medborgarna som granskar de tre andra statsmakterna; regering, riksdag och massmedia.

    Det behövs en seriös plattform som släpper fram den fjärde statsmakten. Hur ska en sådan plattform se ut och vem ska vara ansvarig för innehållet? Vem ska sammanställa och verifiera informationen? Och så vidare …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *