En vacker seger för lokalmedierna

Onsdag 5 april klockan 06.55
Det blev en fantastisk galakväll på Berns i Stockholm i går kväll när branschorganisationen Tidningsutgivarna arrangerade Årets dagstidning.
Det var en kväll när lokalpressen stod i centrum och fick sin stora revansch.
Det var en kväll där all den goda lokaljournalistik som ständigt görs ute i landet hyllades.

Ni kanske minns när Årets Dagstidning avgjordes i fjol.
Då vann Stockholmsmedierna samtliga priser.
Då skrev jag så här i ett inlägg i min blogg och i Medievärlden:
”Juryn i Årets Dagstidning måste titta mer på vad som händer utanför tullarna. Även om årets vinnare är värdiga pristagare produceras det minst lika mycket som håller lika hög nivå utanför 08-området.”
Då var jag inte minst kritisk mot juryns Stockholmsfixering,
Det finns visserligen ännu en hel del att säga om jurysammansättningen till Årets dagstidning. Det är ett fortsatt faktum att juryn i princip endast består av personer som har sin bas i Stockholm.
Där bör det ske en geografisk breddning i juryn.
Nåväl.
Det kan hända att juryn lyssnat på kritiken från i fjol, men framför allt är det förstås de respektive lokalmediernas styrka  och insatser som ledde fram till segrarna i går – och jag är glad över att juryn uppenbarligen inser att det görs enormt mycket bra journalistik och att det finns mycket kreativitet och kunskap även utanför Stockholm.

Inför Årets dagstidning hade jag tippat segrarna i de sex olika kategorierna.
Jag fick tre rätt.
Mina rätt var Västerbottens-Kuriren som vinnare i kategorin årets redaktion, Mittmedias digitala affärsutvecklingsgrupp som vinnare i årets affär och HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad som vinnare i årets kampanj.
När det gäller årets dagstidning helhetspriset hade jag tippat Västerbottens-Kuriren som vinnare även där. Nu vann istället Mittmediakollegan Nerikes Allehanda.
I årets ljud och bild trodde jag i första hand på Expressen och på Mittmedias tv-nav i andra hand. Nu vann Kit i kategorin. Överraskande, åtminstone för mig.
I årets idé trodde jag på DN.VR. Segrare blev Mobile stories.

Av årets segrare kan vi notera att endast två av vinnarna har sin bas i Stockholm.
I övrigt dominerade medierna utanför Stockholm med fyra vinster – och inte minst Mittmedia med två segrar, Nerikes Allehanda och Mittmedias digitala affärsutvecklingsgrupp.

Det var fint att se de duktiga kollegorna i Mittmedia stå på scen – och inte minst den härliga synen när Nerikes Allehandas knäskadade chefredaktör Anders Nilsson sträckte upp sina illgula kryckor i luften och vrålade ut sin glädje. Allt sändes givetvis live på na.se.
Jag är också mycket glad över att Mittmedias digitala affärsutvecklingsgrupp prisades för den framgångsrika digitala betallösningen på Mittmedias sajter. Den är resultatet av ett mycket gediget och imponerande analysarbete.

En härlig kväll blev det, som vanligt var den alldeles utmärkt arrangerad.
Som alltid vi liknande tillfällen bör alla nominerade hyllas.
Framför allt är jag oerhört glad över att juryn detta år verkligen tittade på respektive medieföretags styrka på sina respektive marknader.
Nerikes Allehanda, Västerbottens-Kuriren eller till exempel VLT kan aldrig fullt ut jämföra sig med Expressen, Dagens Nyheter eller Aftonbladet, som har helt andra resurser än vad lokalmedierna har.
Om man däremot ser till NA:s och VK:s respektive marknader blir det en helt annan sak. Då kan man lätt konstatera att de båda medieföretagen är mycket starka journalistiskt, räckvidden är god och rörelserna är dessutom ekonomiskt stabila.

Det var en galakväll på panelsamtal, fest och mingel.
Det var en kväll där det var rekordmånga nomineringar till de olika klasserna – ett bevis i sig på hur mycket bra det görs i tidningsbranschen runt om i landet.
Denna kväll var inte enbart en revansch för lokaltidningarna.
Den blev en vacker hyllning till alla hjältar som varje dag ständigt arbetar för att hela tiden göra det bästa för kunderna utanför Stockholm.

Här är kvällens alla vinnare:
Årets Dagstidning – Helhetspriset
Vinnare:
Nerikes Allehanda
Motivering: ”Nytänk och utveckling överallt – dag efter dag, steg för steg. Det digitala styr och print tar över bollen. Lyhörd dialog med publiken och annonsörerna skapar innehåll och nya lösningar på alla plattformar. Communitykänsla och kunskap om sociala medier betalar sig. Utrikesbevakning, granskning, politisk debatt och kvarterskoll visar bredden i en lönsam affär. Årets Dagstidning 2017 tar aktiv del i lokalsamhället och förmår nyttja alla sina styrkor i kontakten med marknaden och blir en influencer i sin breda målgrupp.
Nominerade: Nerikes Allehanda, Västerbottens-Kuriren, Dagens Nyheter
Jury: Kerstin Brunnberg (ordförande), Anders Ahlberg, Cecilia Beck-Friis, Niclas Breimar, Daniel Collin, Claes de Faire, Unn Edberg, Anders Ericson, Eva Hamilton, Lena Larsson, Anna Rastner, Frippe Stenberg, Frida Åberg.

Årets Redaktion
Vinnare: Västerbottens-Kuriren
Motivering: ”Det finns få sanningar kvar på mediefältet när fakta betecknas som fejk. Men modig, nytänkande journalistik nära publiken är fortfarande ett vinnande koncept. Årets redaktion inte bara ville bli störst, utan blev det.”
Nominerade: Aftonbladet Gräv med Digital story, Nerikes Allehanda och Västerbottens-Kuriren
Jury: Anders Ahlberg (ordförande), Unn Edberg, Niclas Breimar, Lena Larsson.

Årets Ljud & Bild
Vinnare: Kit
Motivering: ”Teknikens möjligheter och publikens vanor utvecklas sammantvinnat, och mycket snabbt. De flesta medier följer med, några har förmåga att leda. Årets Ljud & Bild-vinnare är en av dem – med ett smart och effektivt sätt att berätta i det komprimerade formatet.”
Nominerade: Expressen TV, Kit och Mittmedias live-tv-nav
Jury: Anders Ahlberg (ordförande), Unn Edberg, Niclas Breimar, Lena Larsson.

Årets Affär
Vinnare: Mittmedias digitala produktutvecklingsgrupp
Motivering: ”Ibland ser man inte skogen för alla träd. Men genom att gå tillbaka till kärnan för sin verksamhet och grunden för sin existens, har man hittat nyckeln till framgång med hjälp av avancerade datamodeller och analys. Med en stark förankring hos medarbetarna och en övertygelse om att rätt innehåll säljer, har man rullat ut en ny innehållsstrategi för betalt innehåll online. Utan kampanjer, utan lockbeten, men med en benhård tro på att content is still king har man nått ett fantastiskt resultat på extremt kort tid.”
Nominerade: Bonnier News Brand Studio, Mittmedias digitala produktutvecklingsgrupp, HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Jury: Anna Rastner (ordförande), Anders Ericson, Frippe Stenberg, Frida Åberg.

Årets Kampanj
Vinnare: HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Motivering: ”Med ett mål har hela företaget tagit sig an en utmaning värd namnet och lagt grund för en spännande affärsutveckling som gynnar alla inblandade. Med tydlighet och transparens har man värnat trovärdighet och redaktionell integritet i en ofta svårnavigerad miljö. För deras mod att våga sova med fienden: HD/Sydsvenskan och Helsingborgs Stad.”
Nominerade: Bonnier News Brand Studio och Mazda, Kit och RFSL:s kampanj Ta steget, HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad
Jury: Anna Rastner (ordförande), Anders Ericson, Frippe Stenberg, Frida Åberg.

Årets Idé
Vinnare: Mobile Stories
Motivering: ”I en värld där alternativa fakta tyvärr har blivit vardagsmat och de yngre målgrupperna primärt konsumerar sina nyheter via sociala medier så blir vikten av att kunna tänka och agera källkritiskt allt viktigare. Årets vinnare ligger i tiden. De går från ord till handling och visar på en idérik förnyelse som bidrar till att branschen långsiktigt utvecklas. Genom att använda sig av ny teknik inspirerar de till lärande av grundläggande kunskaper om journalistik.”
Nominerade: DN.VR, Mobile Stories och Klackspark.com
Jury: Cecilia Beck-Friis (ordförande), Daniel Collin, Claes de Faire, Eva Hamilton

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *