Språket bör aldrig reas ut

Tisdag 12 september klockan 09.15
I dag bjuder VLT på intressant läsning i vår näringslivsbilaga.
Jag skriver ingångskrönikan, om outlet – och om att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle.
Jag skriver också om en god läxa som jag fick från en läsare.
Så här lyder krönikan i dagens tidning:

Outlet. Det är ett av de engelska ord som smugit sig in i svenskan och som numera har etablerat sig som vilket svenskt ord som helst, oavsett om vi gillar engelska uttryck i svenskan eller inte.
Outlet har blivit ungefär lika folkligt som loppis, ett ord som signalerar att man som kund har chans att göra fynd om man har lite tur. För outlet är ungefär som rea, men ändå inte riktigt samma sak.

För om det är rea ska det förmodligen helst heta sale för att kunden ska känna lite mer flärd– och de som vill sälja varor tycker förmodligen också att outlet låter mer attraktivt än den svenska varianten, det vill säga fabriksförsäljning eller fabriksbutik.

Jag besökte en outlet i somras. Jag är en sådan där person som förmodligen gått på reklamkuppen, det erkänner jag utan omsvep. Även om jag egentligen i grunden har svårt för en massa onödiga engelska ord i det svenska språket vet jag att jag själv är en stor syndare. Det blev jag inte minst varse för något år sedan när jag blev uppmärksammad av en läsare.
Denne hörde av sig efter en krönika som jag skrivit. I den använde jag, helt onödigt, ordet ”print” istället för ”papperstidning.” Läsaren undrade varför jag i hela friden inte använde svenska ord i en svensk tidning.
Helt relevant kritik förstås och en högst berättigad fråga av läsaren. Det finns förstås ingen anledning att i onödan använda engelska termer när det finns fullgoda svenska alternativ.
Trots det kan jag inte låta bli att i sammanhanget tycka att outlet låter bättre och mer tilltalande än fabriksbutik. Kanske är jag hopplöst anglifierad.

Nåväl. Åter till mitt besök på denna outlet i somras. Det blev en fullträff. Det var ett sådant där besök där jag lyckades hitta exakt det jag var ute efter, dessutom till ett pris som blev betydligt lägre än jag hade vågat hoppas på.
Jag återvände från butiken lika nöjd som en svampplockare som funnit överflöd av kantareller, eller som loppisbesökaren som till ett fyndpris hittat exakt den raritet den önskat finna under lång tid.

Outlet, eller factory outlet – eller om man hellre föredrar de svenska alternativen fabriksförsäljning eller fabriksbutik – finns till för att tillverkare av varor ska kunna bli av med osålda varor utan att rea ut dem på ett traditionellt sätt i butik.
Jag har besökt outlets som varit sorgligt utplockade och de varor som funnits kvar har inte varit billigare än de brukar vara. Men jag har också – precis som i somras – känt mig som en vinnare efter ett besök i butiken. När det handlar om outlets måste man nämligen ha turen att befinna sig på rätt plats vid rätt tillfälle, precis som om man ger sig ut på en fisketur eller om man befinner sig i bär- eller svampskogen.

Outlet är temat för denna näringslivsbilaga. Vi besöker olika outlets och ställer frågan hur viktigt priset är för kunderna. Vi tar också tempen på företag i spridda branscher och presenterar nystartade företag. Dessutom får du träffa entreprenören Marcus Hallencreutz.
Jag hoppas att du finner läsningen både spännande och intressant.

Själv hoppas jag på nya fynd i framtiden.
Jag hoppas också att jag lärt mig läxan av den kloka läsaren och kommer ihåg att inte slänga mig med lika många engelska begrepp när jag i framtiden skriver eller pratar om den mediebransch jag representerar. Det svenska språket är dyrbart och bör aldrig reas ut.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *