Plus är en väg som bär mot framtiden

Tisdag 26 september klockan 10.45
Det är inte ovanligt att människor påstår att mediebranschen var så mycket bättre förr.
Jag konstaterar att den var enklare förr, men det var definitivt inte bättre.
Förra veckan fick VLT 245 nya kunder.
En sådan utveckling har jag aldrig tidigare varit med om under mina 30 år i branschen.
VLT berättade om framgången i går. Jag och deskchefen Erik Sjölander uttalar oss i artikeln och i tv-inslaget.
Vi kunde berätta att vår satsning på Plus slår alla rekord.
245 nya kunder på en vecka är det högsta antalet hittills för VLT sedan lanseringen för mindre än ett år sedan.
Det är inte omöjligt att VLT under sin 186 år långa historia har fått lika många, eller fler, nya kunder under en vecka.
Men om det har skett är det många, många år sedan.

De 245 nya kunderna har tagit ett provabonnemang på en krona under den första månaden. Man kan undra varför jag jublar, eftersom det – åtminstone inte initalt – direkt handlar om stora intäkter.
Men då bör man tänka tillbaka bara några år.
Under många år har tidningsföretag gjort kampanjer när det gäller papperstidningen. Då har tidningen mer eller mindre slumpats bort en månad eller tre. Det har visserligen gett en större intäkt, men samtidigt har kostnaden för dessa kampanjer varit väsentligt högre.
I slutändan har det i regel blivit en minusaffär.

Anledningen till att jag jublar är främst det trendbrott vi ser.
Tidningsupplagorna går ner i hela västvärlden. Nu ser vi uppåtgående kurvor med nya kunder. Den stora majoriteten av Plus-kunderna är just helt nya kunder, som dessutom har en betydligt lägre snittålder än vad tidningsprenumeranterna har.
Under ett antal år var många tveksamma till att det skulle gå att ta betalt för journalistik som produceras digitalt.
Jag var själv skeptisk.
Men det har hänt någonting under de senaste åren.
Dels har människor betalvilja för journalistik digitalt ökat, det kunde vi ta del av i bland annat den medieutredning som leddes av Anette Novak.
Dessutom har vi funnit modellen nu – och jag tror att vi har satt den i helt rätt tid.

VLT tillhörde tidigare Promedia, men är numera en del av Mittmedia.
Jag jobbade på en annan ort i Mittmedia när de första försöken till digitala betalningsmodeller sattes. Vi testade en gång, vi testade ytterligare en gång. Vi fann inte modellen fullt ut. Den var inte helt tydlig mot kunderna.

När Mittmedia testade en tredje gång blev det en prisbelönt modell.
Innan Plus lanserades gjordes ett gediget analysarbete.
Tusentals artiklar analyserades. Vi började se över vårt material och vår journalistik och fann att inte minst sporten är en nyckel till att lyckas med Plus.
Nu har över 60 000 provat Plus på Mittmedias olika sajter.

Jag vill påstå att analysarbetet dessutom har vässat journalistiken, vilket också Gabriel Ehrling är inne på i en artikel som publicerades i VLT för ett par dagar sedan.
Gabriel Ehrling är vikarierande politisk redaktör för Dalarnas Tidningar, chefredaktör för idétidskriften Liberal Debatt och civilekonom. I ett av sina examensarbeten studerade han digitala affärsmodeller i dagspressen.
”Men ”betalväggarna” har större betydelse än att de får tidningars utsikter för framtiden att ljusna rent ekonomiskt. Hur journalistisk förmedlas har nämligen stor påverkan på det faktiska innehållet.
Det blir helt enkelt en annan typ av publicistisk och journalistisk verksamhet om syftet är att bygga långsiktiga relationer med betalande prenumeranter, eller om fokus ligger på att samla ”klick” och få läsare att ”gilla” på Facebook”, skriver Ehrling.

Förutom att journalistiken förbättras blir det också bättre för våra kunder.
Plus ingår gratis för alla befintliga tidningsprenumeranter.
Dessutom bygger vi nu journalistikens Spotify, vilket jag och Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg, konstaterar i avsnitt 93 av vår podd #GullbergNordström.
Förutom VLT får alla kunder tillgång till Plus på samtliga 20 nyhetssajter i Mittmedia. Inom kort får de dessutom tillgång till titlarna i Hall Media, EK-koncernen och VK-koncernen – lokal journalistik från över 100 kommuner.
Vi hoppas att fler kommer att ansluta inom kort.

Alla älskar inte detta.
Det vet jag mycket väl.
Somliga anser att journalistik ska vara gratis och retar sig på att vi tar betalt för journalistik digitalt. Faktum är att det helt krasst är så att utan finansiering finns inte heller någon lokal journalistik.
Vi är beroende av såväl annons- som läsarintäkter och endast annonsintäkterna räcker inte i en värld när lokala mediehus slåss om intäkterna med globala giganter som Facebook och Google.
Vår strategi när det gäller Plus är enkel. Ledare, insändare, debatt, utgivarkrönikor och händelsenyheter är öppna.
All journalistik som är unik för oss ligger bakom Plus.
Det innebär att cirka 50 procent av vår journalistik är bakom Plus.
Det är den väg vi kommer att fortsätta vandra.
Det är en väg som bär så mycket bättre än vi hade vågat hoppas på.
Det är en väg som långsiktigt kan säkra den viktiga lokala journalistiken.

Publicerat av

Daniel Nordström

16 reaktioner på ”Plus är en väg som bär mot framtiden”

  1. Personligen har jag varit (är !) principiellt emot all månatlig betalning som avses ske automatiskt, d v s utan att man har direkt kontroll över skeendet.
    Det beror mest på mina egna tråkiga erfarenheter, där det har varit enormt besvärligt, ibland nästan omöjligt, att avsluta en prenumeration, eller vad det nu gäller.
    Vissa hanteringar av dylika åtaganden har verkat allt annat än seriösa, då de mer har fungerat som råttfällor, med inbjudande lockrop med stora bokstäver om fördelar, medan det finstilta men ack så viktiga har smusslats undan till någon mer svåråtkomlig vrå, och minsta tänkbara fontstorlek…

    Jag försökte tidigt att ställa frågor om alternativa betalningssätt till VLT:s kundtjänst.
    Med alternativa menar jag då nåon form av faktura på t ex halvårsbasis, där man per tillfälle hade möjlighet avsluta Plus-prenumerationen. Svaret uteblev till viss besvikelse !

    (Jag prenumererar redan på annan nättidning med detta upplägg, vilket fungerar ypperligt !)

    Min fråga till kundtjänst angående ifall Plus-prenumeration även innefattade övriga mittmedia (Jag läser också Fagersta-posten, Norbergsdelen) lämnades också därhän, men jag kunde inhämta vissa upplysningar från enskilda VLT-medarbetare, som jag bekantat mig med.

    Med tiden så stegrades förstås frustrationen över att intressanta artiklar var oåtkomliga p g a Plus-märkningen, och beslut togs att i alla fall testa.
    Så jag sällade mig till de 245 nya VLT-kunderna i veckan och befinner mig f n i tillvänjningsstadiet…

    /Kallesson

    1. @Kallesson: Välkommen som kund. Jag hoppas att du ska trivas med innehållet på VLT och de övriga sajter du som kund har tillgång till.
      Du är alltid välkommen att höra av dig med dina synpunkter-

  2. Det är fortfarande 95% av artiklarna som plusmärks, inte 50% som du påstår.

    Och sen bara för att några sportnördar tecknar plus för att dom vill se några matcher så innebär det inte att plus har blivit någon succe i det stora hela.

    1. @Johan: Det du säger stämmer inte. Vi har aldrig haft 95 procent artiklar plusmärkta. Faktum är att det är 40-50 procent som är plusmärkta. Snittet är ca 40 procent.
      Jo. Plus är en succé. Sporten är den avdelning som drar flest nya pluskunder, men även nyhetsjournalistiken lockar många nya kunder. Det är mycket glädjande att se.

  3. Hej Daniel
    Skriver här men det gäller VLTs fortsatta sätt att hänga ut ej dömda personer nu gäller det faktiskt inte en kvinna,
    Känd idrottsprofil alla med nån som helst kunskap om idrotten i Västerås vet vem det är.

    Ove

  4. Hej Daniel!

    Har du någon exakt statistik hur många av artiklarna på ”sporten” som är plus-artiklar, om ni räknar bort ”textbotens” artiklar?
    Och hur stor del som textboten utgör av samtliga artiklar då du påpekar att bara 40% av Mittmedias artiklar utgörs av plus-låsta artiklar?

    Jag är bara nyfiken

    1. @Johan: Tack för din fråga.
      Andel plusmärkta sportartiklar på VLT hittills i år, med robottexter borträknade, är 47 procent.
      När man adderar nyhetstexterna landar antalet plusartiklar på omkring 40 procent på vlt.se.
      Antalet plusartiklar ska, enligt det mål vi har satt upp, ligga på mellan 40 och 60 procent.

      1. Hej igen!

        Jag jobbar natt, så jag har lite tid att lägga på att räkna och fundera.
        I natt så räknade jag hur många artiklar i sporten under oktober(hittills) som varit plus-artiklar, respektive gratis-artiklar. Då har jag räknat bort textbotens texter, som jag inte räknar som journalistik.

        Från och med den 1 oktober har det skrivits 141st plus-artiklar och 42 gratis-artiklar. Så hittills är 71% av artiklarna i erat plus-arkiv.
        Jag misstänker att oktober hittills har varit en ganska vanlig månad nyhetsmässigt, och förutsätter därav att det kommer vara någon liknande fördelning även resten av månaden.
        Det är alltså en bit kvar för att hamna inom intervallet 40-60%.

        Dock så verkar det vara kul för den snåle som gillar att följa nyheter om Marcus Eriksson i F1, där 4 av 4 artiklar i oktober var gratis att läsa. Även alla artiklar om landslaget(men det misstänker jag att de var då den informationen är för lätt att få fram gratis via andra konkurrerande nyhetsmedier)

        Tack för ett snabbt svar sist!

    1. @Emelie: Det handlar inte om girighet, tro mig.Det handlar om att vi är beroende av både läsar- och annonsintäkter för att finansiera journalistiken. Det är rätt så logiskt. En butik skulle inte kunna finansiera sin verksamhet ifall vissa varor skänktes bort gratis.
      Jag är glad över tillväxten av nya Plus-kunder.
      Det är, som jag skriver, en väg som bär mot framtiden för den lokala journalistiken i vårt spridningsområde.

          1. @Emelie. Ja, jag är förstås fullt medveten om att bokslut är offentliga. Jag är ju trots allt journalist.
            Om du tror det – och inte tror på det jag säger – är det som det är.
            Alla kommersiella företag behöver tjäna pengar för att ha råd med sin verksamhet och att ha råd att utveckla den.

    1. @Emelie: Vi har nyligen gjort en förändring, som du kanske noterat. Alla plus-artiklar är öppna första timmen efter publicering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *