2017 – året när journalistiken tog revansch

Tisdag 5 december klockan 21.10
”Plus är en väg som bär mot framtiden.”
Det skrev jag i ett blogginlägg 26 september.
Nu har ett år passerat sedan vi införde den digitala betallösningen Plus på VLT, Bärgslagsbladet/Arboga Tidning, Fagersta-Posten och Sala Allehanda.
Det är ett år då vi har lärt oss oerhört mycket.
Det är när journalistiken har tagit revansch.
Det nämnda blogginlägget skrev jag efter VLT:s rekordvecka i höstas.
Då kunde vi berätta att VLT fått 245 nya pluskunder under enbart en vecka. VLT har också under året slagit rekord i antalet inloggade kunder och faktum är att alla sajter, även bblat.se, fagerstaposten.se och salalallehanda.com har satt nya rekord.
När många, inte minst mediebranschen själv, under de senaste åren ofta pratat om tidningskrisen är det positivt med siffror som visar ett tydligt trendbrott.
Dessutom hävdar jag bestämt att Plus gör journalistiken ännu bättre.

I september skrev min kollega Anders Trapp, produktägare på Mittmedia med ansvar för digitala läsaffären, en mycket intressant analys. I den gick han igenom vad vi inom Mittmedia lärt oss under ett år med Plus.
”För att behålla kunden måste vi vara relevanta”, konstaterar Trapp i inlägget.
Precis så enkelt är det.
För att kunna vara relevanta måste man också göra analysen grundligt. Den gjordes också på ett imponerande sätt av Li L’Estradeaffärsutvecklare med ansvar för innehållsutvecklingen av Plus, och hennes kollegor.
L’Estrade har också i ett annat intressant inlägg beskrivit hur Mittmedia lyckats med den affär som prisades när Årets Dagstidning avgjordes tidigare i år.
Den analys som gjordes är grunden till framgången.

Apropå inlägg skrev medierådgivaren och bloggaren Robert Rosén, tidigare chefredaktör på Gefle Dagblad, ett inlägg där han ställde sig frågande till digitala betallösningar. Han konstaterade bland annat att många mediekonsumenter numera betalar betydligt mindre än tidigare, eftersom digitala prenumerationer är så mycket billigare än pappersprenumerationer.
Rosén har själv gått över till digitala prenumerationer.
”Nu konstaterar jag med blandade känslor att Mittmedia med sina två alltmer lika systertidningar i Gävle och sin betalmodell med en lokal prenumeration kombinerad med en frikostig plustjänst får in 1 817 kronor från mig i stället för cirka 8 200 kronor per år”, skrev Rosén.
Han glömde emellertid en ytterst viktig sak, nämligen kostnaden att producera en tidning.
Faktum är att det är så pass dyrt att producera, trycka och distribuera papperstidningar att en Plus-prenumerant genererar större intäkter för oss än vad flertalet tidningsprenumeranter gör, trots att dessa betalar mer.

Nåväl. Hur har det då gått för oss?
Jo, det har varit ett fantastiskt och lärorikt år, där jag är mycket imponerad över det jobb som redaktionerna gör dygnet runt.
Hittills har över 70 000 personer testat Plus i koncernen Mittmedia.
Om man enbart ser till VLT har 6 670 personer testat Plus.
Antalet fullt betalande Plus-prenumeranter på VLT just nu är 2 999 personer.
VLT får i snitt 142 nya Plus-kunder varje vecka, kunder som är helt nya och betydligt yngre än tidningsprenumeranterna.
VLT har i snitt 8 464 inloggade kunder varje dag.
Även om vi har långt kvar till målet är det fantastiska siffror på bara ett år.
Det här är ett bevis på att betalviljan när det gäller journalistik digitalt har ökat. Det är också ett bevis på att kunderna uppskattar den lokala journalistiken.

Jag ser detta helt enkelt som en revansch för journalistiken, som i sig aldrig har varit i kris. Det är den gamla affärsmodellen som enbart bygger på utgivning av papperstidningar som har kris. Rent journalistiskt har vi läsare i alla åldersgrupper – och jag hävdar också att journalistiken är ännu bättre än tidigare, eftersom vi har så mycket godare analys än tidigare och eftersom vi numera diskuterar innehåll på ett helt nytt och mer relevant sätt på redaktionerna.
Från och med denna vecka får också våra kunder mer, en nyhet som jag och min kollega Anna Gullberg pratade om i vår podd #GullbergNordström – både i avsnitt 93 och i avsnitt 94.
Nu får våra Plus-kunder, för samma kostnad som tidigare, journalistik från 40 nyhetssajter.
2017 har varit ett fint år.
2018 ska bli ännu bättre.

Publicerat av

Daniel Nordström

En reaktion på “2017 – året när journalistiken tog revansch”

  1. Kul att ni lärt er från alternativ media vad det är som gäller nu för tiden. Lycka till med att bli ännu mer relevanta i fortsättningen, dvs sluta undvika ”känsliga” ämnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *