Så visar vi att vi tar ansvar för publiceringarna

Torsdag 8 februari klockan 15.15
På nätet finns många oseriösa aktörer, oansvariga utgivare som inte tar ansvar för sina publiceringar.
Vi tar ansvar för våra publiceringar. Vi står upp för pressetiken.
Därför inför vi nu en ny funktion på de sajter jag är ansvarig utgivare för.
I våra artiklar kommer vi att ha en länk för anmälningar till Pressombudsmannen och en länk om läsaren vill rätta text- eller faktafel.
Vi inför funktionen på de sajter jag är ansvarig utgivare för, vlt.se, norrteljetidning.se, lt.se, bblat.se, fagersta-posten.se, nynashamnsposten.se och salaallehanda.com.
Funktionen är inte unik i sig.
Expressen är föregångare inom detta.
Västerbottens-Kuriren, Folkbladet Västerbotten och Norran har följt efter och Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har varianter av funktionen.
Nu följer vi efter.
Detta för att förbättra våra läsare och för att visa att vi tar ansvar för publiceringarna och att det är viktigt att även det arbete vi gör granskas.
”Att ha en anmälningsknapp eller på annat sätt länka till PO är ett sätt för en tidning att visa att den är mån om att ha ett etiskt förhållningssätt i sina publiceringar. Det visar även att den är öppen för att låta sina publiceringar granskas och prövas av ett externt institut. Det vore önskvärt att fler tidningshus införde motsvarande möjlighet för läsarna”, skriver pressombudsmannen Ola Sigvardsson i sin årsrapport för 2017.
Vi inför inte denna funktion för att Sigvardsson tycker detta, men jag anser att det är klokt sammanfattat av honom.
Jag skriver helt under på hans ord.
Även våra publiceringar ska granskas.

Vår nya funktion kommer att se ut som exemplet i denna artikel:
http://www.vlt.se/kultur/teater/doktor-glas-tillbaka-pa-dramaten-krister-henriksson-atervander-i-succerollen
Rent konkret innebär funktionen att länken med ”Anmäl till Pressombudsmannen” leder just till Pressombudsmannens hemsida. Där kan den som känner sig personligen utsatt av en av våra artiklar göra en anmälan till PO. Denne bedömer då om vi har brustit eller inte i vår pressetiska bedömning.
Länken med ”Anmäl text- och faktafel” leder till ett mejlformulär som går direkt till mig som ansvarig utgivare. Där kan läsaren höra av sig om den finner språkliga fel eller saker som läsaren bedömer inte stämmer rent faktamässigt. Det innebär inte per automatik att vi kommer att korrigera en artikel, men det innebär att jag och läsaren får en diskussion kring innehållet och om någonting eventuellt behöver rättas eller förtydligas.

Vi kommer inte att ha funktionen med länkarna på exakt alla artiklar på våra sajter, men på de allra flesta. Oavsett om funktionen finns eller inte går det givetvis alltid att anmäla artiklar till Pressombudsmannen.

När det gäller pressetik och de pressetiska regler som alla seriösa medier förhåller sig till var VLT den tidning som under 2017 fälldes flest gånger av Pressombudsmannen och Pressens Opinionsnämnd. VLT fälldes fem gånger, något jag har bloggat om tidigare. Jag har också uttalat mig om detta i bland annat Medievärlden. P4 Västmanland och i Medierna i P1.
Medierna kallade det hela för ”pressetisk skamliga”.
Nåja.
Även om det inte är en liga som någon utgivare strävar efter att vinna skäms jag definitivt inte.
Jag säger som jag sagt i de intervjuerna.
Pressetik är inte en lag. Det handlar om bedömningar.
Antalet fällningar innebär inte heller att jag anser att vi har behov av att se över vårt arbetssätt.
Vad jag tycker om fällningarna kommer jag inte att kommentera. Det är god ton att en utgivare inte gör det, dels av respekt mot de personer som anmält oss, dels av respekt mot det pressetiska systemet.

De titlar jag är ansvarig för står upp för pressetiken och för våra publiceringar.
Även vi som granskar ska också granskas.
Det vill vi förstärka genom den funktion vi från och med nu inför på våra sajter.

Publicerat av

Daniel Nordström

En reaktion på “Så visar vi att vi tar ansvar för publiceringarna”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *