En fantastisk dag – LT ökar den totala upplagan

Onsdag 21 februari klockan 15.50
I dag har vi firat på Länstidningen i Södertälje.
Jag fick på nytt tillfälle att ge beröm till alla duktiga medarbetare.
För första gången på många år ökar LT sin upplaga.
Det är en fantastisk dag – och på många sätt en historisk dag.
Till sommaren är det 30 år sedan jag blev tillsvidareanställd som journalist. Under mina år i branschen har det inte varit vanligt att fira upplageframgångar. Jag tycks minnas att vi slog upplagerekord i början av 90-talet när jag arbetade på Folkbladet Västerbotten i Umeå.
Sedan dess har upplagorna i papper gått mer eller mindre långsamt neråt.
Det är en trend som inte går att stoppa och en trend som har ökat sedan mobiltelefonernas tillkomst.
Även om papperstidningen ännu är starkare än många tror är det ett faktum att allt fler människor väljer att konsumera nyheter i digitala kanaler.

Under det senaste åren har det pratats mycket om mediekrisen, eller tidningskrisen. Det stämmer att den gamla affärsmodellen som enbart bygger på tidningsutgivning har stora problem och utmaningar.
Däremot är det ingen kris för journalistiken, eller för intresset av journalistiken. Undersökningar visar att vi har läsare i alla åldrar och att vi når ut till enormt många engagerade läsare varje dag.

Den digitala tillväxten är också mycket god, Det ser vi inte minst på Länstidningen i Södertälje.
Om man adderar alla prenumeranter, det vill säga prenumeranterna av papperstidningen, e-tidningen och Plus ser vi nu ett tydligt trendbrott – där vi går plus i upplagestatistiken.
Jämfört med exakt samma tidpunkt som i fjol har Länstidningen Södertälje 1,5 procent fler prenumeranter just nu.
Alla tecken just nu tyder på att den positiva utvecklingen kommer att växa.

Om man tittar tillbaka historiskt på Länstidningen Södertälje är det länge sedan tidningen kunde fira upplageframgångar.
Upplagan ökade mellan åren 1990 och 1991 och mellan åren 1999 och 2000.
Nu, 18 år senare  kommer nästa triumf.
Det är ett tecken på att människor uppskattar den journalistik vi gör.
Det är också ytterligare ett tecken på att konsumenters betalvilja för digital journalistik fortsätter att öka.

All heder och ära till de duktiga medarbetare.
Redaktionen gör varje dag ett bra jobb i tidningen och i våra digitala kanaler som uppdateras dygnet runt.
Vår företagsmarknadsavdelning, som står för annonsförsäljningen, gör ett lika strålande jobb och visar inte minst mycket positiva siffror i den digitala försäljningen.
Jag avslutar med att citera Carina Sigurdsson Löpp, nyhetschef och ansvarig utgivare för Länstidningens printupplaga;
”Vi har ett himla flyt just nu.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *