I kväll hyllas mediebranschen – här tippar jag vinnarna

Torsdag 12 april klockan 14.20
Årets Dagstidning, branschorganisationen TU – Medier i Sveriges arrangemang, är alltid en trevlig tillställning där det ges tillfällen att träffa kollegor.
Det är också alltid ett bevis på hur stark journalistiken i hela landet är.
I kväll ska priser i sju olika klasser delas ut på Berns Salonger i Stockholm.
Även denna gång gör jag ett försök att tippa vilka som vinner.
Det finns en egen jurygrupp i alla sju olika tävlingsklasser. Dessa har utsett tre nominerade i varje klass.
Samtliga ledamöter ingår dessutom i juryn för det tyngsta priset, Årets Dagstidning – Helhetspriset, ett pris som i fjol glädjande nog gick till Mittmediakollegorna på Nerikes Allehanda.
Även i fjol tippade jag vilka som skulle utses till Årets Dagstidning – och hade då fel i mitt tips. Jag trodde på Västerbottens-Kuriren, som istället tilldelades priset som Årets redaktion.

Förutom Helhetspriset delas priser ut i kategorierna Årets Affär, Årets Idé, Årets Kampanj, Årets Redaktion, Årets Ljud & Bild samt i den nya kategorin Årets Utvecklare.
Årets Utvecklare är ett nytt pris som ska delas ut till en person, som enligt ett pressmeddelande från TU,  som under året utvecklat, förstärkt eller förnyat mediehusets affär, redaktionella produkt eller varumärke oavsett kanal.

Här är alla nominerade – och mina tips på vinnare.
Årets Dagstidning – Helhetspriset
Nominerade
Jönköpings-Posten
Motivering:
”Sent på tåget. Men vilken spurt! Det har sprutat ut nya satsningar under 2017, enligt principen ”Låt oss prova!” TV, event, prenumerationsmodeller, gräv och poddar, inget är numera detta traditionella och familjeägda mediehus främmande. Den kulturförändring som den nominerade därmed ger prov på, framstår som nästintill sagolik. Därtill med en förtroendeingivande resultaträkning som ger bas för ytterligare nydanande experiment under 2018.”

Norrbottens Media
Motivering:
”Ett systematiskt och radikalt förändringsarbete på alla fronter, där transformationen av tidningsdistributionen till postoperatör för att säkra utbärningen av papperstidningen i glesbygd sticker ut. En helt ny säljorganisation och strategiska partnerskap skapar nya kommersiella förutsättningar. Konkurrerande varumärken står starka tillsammans och lönsamhet är nu ett faktum.”

Sörmlands Media
Motivering:
”Inte först. Inte störst. Men detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar – och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper. Denna hårdsatsning har ställt tuffa personliga krav på redaktionen, den har fått nationell uppmärksamhet och följts upp med ett otal kvalificerade folkbildande seminarier. Ett helhetsgrepp som lett till nya kundrelationer och lönsamhet.”

Mitt tips på vinnare Årets Dagstidning – Helhetspriset:
Oerhört jämnt och svårbedömt.
Verkligen roligt att tre mediehus utanför Stockholm har nominerats. Ytterligare ett bevis på att det görs så mycket som är bra utanför de största städerna.
Samtliga tre mediehus har gjort spännande resor. Juryn brukar ofta trycka på god ekonomi vid liknande tillfällen.
Därför är mitt tips att Jönköpings-Posten tar priset detta år. Precis som det står i motiveringen var JP sent på tåget, men det senaste årets utveckling har varit imponerande.

 

Årets Redaktion
Nominerade:
Eskilstuna-Kuriren
Motivering:
 ”Genomförandet genomtänkt. Och genomslaget maximalt. Med öppna ögon för vilka konsekvenserna skulle bli gick redaktionen in och grävde i några av de mörkaste sidorna i samhället.”

Nyhetsbyrån Siren
Motivering:
”Den svenska offentlighetsprincipen har bara verkan om någon tar del allmänna handlingar. Om ingen kollar, är de bara träd som faller i skogen. Det nominerade företaget vittjar varje dag hundratals offentliga diarier. Tack vare dem har viktiga nyheter blivit offentliga i meningen att de nått allmänheten. Genom teknikutveckling i framkant har det lilla företaget lyckats utföra en av journalistikens äldsta grunduppgifter på ett hypermodernt vis.”

Svenska Dagbladet Kultur
Motivering:
 ”Genom ett idogt, inkännande och professionellt arbete gjorde redaktionen ett bestående avtryck genom att sätta formen för det första #metoo-uppropet – #tystnadtagning. Det fick ett nationellt och internationellt genomslag av seismiska mått och många uppföljare i andra medier. Redaktionen har också genom sin passion och kreativitet lockat flest digitala prenumeranter i relation till publicerade artiklar. Det visar att god kulturjournalistik lönar sig.”

Mitt tips på vinnare – Årets redaktion
Här räknar jag med att den tuffaste striden står mellan Eskilstuna-Kuriren och Svenska Dagbladet Kultur.
#metoo var en av årets stora snackisar och nyhetshändelser och Svenska Dagbladet Kultur gör ett genomgripande bra arbete.
Här tror – och hoppas – jag verkligen ändå att Eskilstuna-Kuriren vinner. EK har visat att även små redaktioner kan göra genomarbetade granskningar som får stort genomslag. EK har visat – och visar – ett enormt starkt publicistiskt mod. Det är redaktionen värd att prisas för.

Årets Ljud & Bild
Nominerade:
Aftonbladet TV: Livesändningen 7 april
Motivering:
”När en solig vårdag förvandlades till ett totalt inferno behöll redaktionen sinnesnärvaro och lugn utan att för den skull tappa mänsklighet och omtanke. Redan minuter efter första larmet startades livesändningen och därmed blev de den primära nyhetskällan för ett land i chock. Kvaliteten på rapporteringen hålls uppe genom flera arbetslag under sändningen som pågick i två dygn. Att mängden publicistiska ställningstaganden som måste tas på redaktörsnivå ledde till endast ett sakfel är imponerande.”

Di TV
Motivering:
”När de ekonomiska hjulen går på högvarv är behovet av snabbfotad och kvalitativ affärsjournalistik som störst. Genom unika samarbeten, både vad gäller innehåll och spridning, kan kanalen bevaka presidentval och världskonferenser likväl som rapportsläpp, och ändå tillfredsställa sin snudd på nördiga publiks krav på djup och substans. Balansen mellan instrumentell och lättillgänglighet blir som en perfekt ihopsatt aktieportfölj.”

Expressen Skidsnack
Motivering:
”Skidsporten är omåttligt populär i Sverige – även när det går knackigt för våra svenska åkare. Därför är det kanske inte så konstigt att en satsning på ett helt nytt TV-format i rekordfart samlat stora grupper trogna tittare. Programmet bjuder framför allt på snackisar med glimten i ögat och ger dessutom en inblick bakom kulisserna. Skidsnack når redan i snitt 80 000 unika användare.”

Mitt tips på vinnare – Årets Ljud & Bild
Juryns motivering säger allt.
Här måste Aftonbladet TV vinna.
Allt annat skulle förvåna.

 

Årets Affär
Nominerade:
Bonnier News Brand Studio
Motivering:
”Med ett imponerande tempo och driv har man rivit väggar och utmanat traditionella roller på en tidningsredaktion. För det krävs mod. Mod att utmana, mod att prova nytt och hitta nya vägar till intäkter. När andra fortfarande famlar, visar de vägen till affären och inspirerar dessutom andra, inte bara i Sverige utan runt om i hela världen.”

Skånska Dagbladet: Handla på hemmaplan
Motivering:
”Med en genomtänkt affärsutveckling som sträcker sig över alla kanaler, alla gator och torg, sätts hjärtat i fokus på hemmaplan. Med gemensamma krafter har man lyckats vända en negativ spiral och värna såväl det demokratiska som det journalistiska perspektivet och med det en växande affär.”

Svenska Dagbladets premiumsatsning
Motivering:
”Ibland är det enkla det mest genialiska. Den redaktionella kärnverksamheten har stått i fokus när affären har flyttats med utgångspunkt från läsarnas behovs snarare än sensationslystna klickjakter. Effekten har blivit att antalet digitala prenumeranter har ökat med rasande fart.”

Mitt tips på vinnare – Årets Affär:
Tre starka kandidater, förstås. Jag tycker emellertid att Bonnier News Brand Studio gjort den mest spännande resan. Därför blir det också mitt tips som vinnare.

Årets Kampanj
Nominerade:
Nyheter24: Knorr Snack Pot battle of the streamers
Motivering:
”Hur kombinerar man en mossig produkt och en svårflirtad målgrupp? Med en pigg och okomplicerad attityd lyckas man ge målgruppen exakt det de behöver det när de behöver det. Det låter enkelt med kräver stenkoll på målgrupp och beteenden. När man har det lyckas man och resultaten kommer.”

Omni Ekonomi: Lanseringskampanjen
Motivering: ”Med en imponerande tonträff och en snygg förpackning vågar man gå utanför de traditionella formaten och leka med sina läsare. Med en bred lansering har man lyckats utmana marknadsledaren i rekordfart genom att få mycket sagt genom några få ord.”

Sportbladet: Laget i ditt hjärta
Motivering:
 ”Med avstamp i kärleken till fotboll, involverades spelare, läsare och sportklubbar. Med en tydlig transparens, brett genomförande och starkt engagemang blev resultatet en kampanj med många vinnare.”

Mitt tips på vinnare – Årets Kampanj:
Den kampanj som stack ut mest var Sportbladets. Det kan förstås bero på att jag är en av dem som älskar fotboll. Jag tippar med hjärtat, för detta var en kampanj som kändes just i hjärtat. Jag tippar Sportbladet som vinnare.

 

Årets Idé
Nominerade
Aftonbladet: What’s on the plate – vad barnen äter
Motivering:
”Med ”What’s on the plate – vad barnen äter” skapar Aftonbladet ett helt nytt sätt att beskriva en svältkatastrof. Ett starkt reportage med VR, bilder och text publicerades på aftonbladet.se men nådde också tusentals besökare på Fotografiska i unik installation som visade 360-gradersfilmen ”Råttjägaren”. Det här är VR som vi aldrig sett det förr.”

Mittmedia: Fastighetskollen
Motivering:
”Mittmedias Fastighetskollen är ett smart sätt att skapa sidvisningar utan att det kostar reportertid. Boten aggregerar korta texter om fastighetsförsäljningar vilket intresserar Mittmedias användare – och driver konvertering. Samtidigt kan reportrarna ägna sig åt värdeskapande journalistik. En teknik i framkant med en affärsmässighet i botten.”

Nyhetsbyrån Siren: Robotea
Motivering:
”Nyhetsbyråns Sirens nya robot Robotea hämtar och bearbetar offentliga handlingar i jakt på nyheter. Dessa blir till material som många dagstidningar i Sverige annars inte skulle haft tillgång till. Siren har varit en pionjär inom datajournalistik och 2017 var året då nyhetsbyrån tog ytterligare ett kliv i och med lanseringen av Robotea och exempelvis avslöjandet om strafföreläggandet mot Transportstyrelsens generaldirektör.

Mitt tips på vinnare – Årets Idé:
Här är jag givetvis jävig och hoppas och tror på Mittmedia.
Om inte Mittmeda vinnare tror jag att priset går till Nyhetsbyrån Sirén.

Årets Utvecklare
Nominerade:
Niclas Bergström, produktchef Aftonbladet TV
Motivering:
”Med ett ben i tekniken och ett i affären har Niclas Bergström lett arbetet att transformera Aftonbladets tv-satsning. Från klassisk webb-tv till användarvänligt, rörligt innehåll integrerat i nyhetsflödet har Niclas banat vägen för en ny typ av tittarupplevelse. Resultatet är en stärkt nyhetsupplevelse och ett ökande antal tittare.”

Anna Careborg, premiumchef SvD
Motivering:
”Med stor passion, kunskap och lyhördhet för målgruppen har Anna Careborg lett SvD:s satsning på betald journalistik. Genom att samordna redaktionella, tekniska och kommersiella krafter har hon visat att det går att ta betalt för journalistik online – med ökade intäkter och efterfrågat innehåll som resultat.”

Kenneth Eriksson, redaktionell affärsutvecklare Expressen
Motivering:
”För att skapa långsiktiga intäkter i mediebranschen krävs både affärstänk och en tydlig förankring i det publicistiska uppdraget. Kenneth Eriksson har både och. Genom samarbeten internt och med externa partnerskap – och med innehållspaketering för offentliga miljöer – har han skapat nya plattformar och intäkter till Expressen.”

Mitt tips på vinnare – Årets Utvecklare
Utvecklarna är alla mediehus mer eller mindre okända hjältar. Därför är de värda att hyllas varje dag. Dessa tre har samtliga gjort betydande insatser för sina mediehus. Egentligen en kategori som är omöjlig att tippa, men jag är inte minst imponerade av Svenska Dagbladets utveckling det senaste året. Därför tippar jag Anna Careborg som vinnare.

I kväll får vi veta vilka vinnarna blir.
Alla nominerade bevisar hur stark den svenska mediebranschen är.
Den – och alla duktiga människor som arbetar inom den i hela landet – är värd att hyllas.

Publicerat av

Daniel Nordström

8 reaktioner till “I kväll hyllas mediebranschen – här tippar jag vinnarna”

  1. Det här är mycket intressant. För den som ger sig tid att analysera Eskilstuna-Kurirens granskning blir det snart uppenbart att sakunderlaget har stora brister. Jag ser skäl att ifrågasätta hela deras granskning. Det saknas såvitt jag kan bedöma källor som styrker det som Eskilstuna-Kuriren skriver. Det är synnerligen anmärkningsvärt och allvarligt.

    1. @P-O Lundh: Den som ger sig tid att läsa Eskilstuna-Kurirens granskning kommer, till skillnad från vad du säger, att se ett bevis på seriös, bra och viktig granskande journalistik.
      I den avslöjas Granskning Sveriges solkiga agenda.

      1. @Daniel Nordström: Nej, något blir inte sant bara för att Eskilstuna-Kuriren påstår det. Verifierbar fakta saknas. Försök att visa en enda verifierbar källa som styrker det som Eskilstuna-Kuriren påstår. (Du måste väl rimligen förstå att Ekuriren inte kan hänvisa till sig själv som källa.)

        1. @P-O Lundh: EK:s utmärkte och prisbelönte reporter Mathias Ståhle tog sig själv in i Gransknings Sveriges miljöer. Han beskriver det han såg med egna ögon.
          Det är ett exempel på lysande journalistisk granskning.

          1. @Daniel Nordström: Ja, men VAD belägger att det Mathias Ståhle påstår är sant? Granskning Sverige har publicerat en lista med 45 felaktigheter. VARFÖR bemöter inte Mathias Ståhle den listan? VARFÖR får inte Granskning Sverige komma till tals?

  2. En bransch som inte bär sig ekonomiskt utan förlitar sig på bidrag(press-stöd) och som dessutom erhåller ett litet förtroende ibland konsumenterna ska klappa sig själva på axeln.Mao klubben för inbördes beundran.

    Varför ska skattebetalare hålla denna bransch under armarna?
    Kan det vara så att politikerna/makthavarna vet att man inte biter den hand som föder en?
    Vi la ner textil&stålindustrierna för att andra gjorde jobbet bättre/billigare, men vi ska fortsätta att stödja mediebranschen ekonomiskt?!
    Och om så är fallet så bör medier vara avgiftsfria och tillgängliga för alla som betalar deras verksamhet.
    Som det är nu får konsumenterna betala för varan två gånger om.
    Låt medier lita till sin egen förmåga att överleva utan bidrag!

  3. Jag har gått igenom Granskning Sveriges produktion ganska noga. Jag finner inget fog för de påståenden som Eskilstuna-Kuriren kommer med. Jag är istället uppriktigt förvånad över att medierna inte välkomnar och stödjer medborgarjournalistik. VARFÖR vill medierna motarbeta medborgarjournalistik?

    Jag vill ta VLT:s granskning av ”Bristerna inom Västerås äldreomsorg” som exempel. Det är en mycket bra artikelserie MEN den har två stora brister: 1) den borde ha gjorts för länge sen och 2) den innehåller ingen analys kring VARFÖR problemen finns.

    VARFÖR granskar inte medierna de bakomliggande mekanismerna? VARFÖR ställer inte medierna kritiska frågor till makthavarna? VARFÖR följer inte medierna upp makthavarnas påståenden och löften? Och så vidare.

    Medborgarjournalistiken har en viktig uppgift som komplement till de traditionella medierna. Medborgarjournalistiken skulle kunna vara ”den fjärde statsmakten”. Webben har en närmast oändlig potential här.

    ”Skriv en debattartikel” kanske du säger. Ja, men det hjälper inte när ingen svarar. Låt mig ta en egen debattartikel som exempel:
    Landstinget och Västerås stad har satt lagtrots i system
    http://www.vlt.se/opinion/debatt/landsting-och-vasteras-har-satt-lagtrots-i-system

    VAD ska medborgarna göra när alla svar uteblir hela tiden tycker du? Ser du inte potentialen med plattformar för medborgarjournalistik?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *