Allt vi gör är samhällsinformation – vi delar inte ut tidningar gratis för det

Torsdag 26 april klockan 11.20
När vi publicerar nyheter som upplevs som extra intressanta är det ingen läsare som kräver att vi plötsligt ska ge oss ut på stan och dela ut tidningar gratis.
När vi tar betalt för samma artikel i våra digitala kanaler kommer däremot de negativa reaktionerna direkt.
På ett sätt är det väldigt märkligt.
På ett annat sätt är reaktionerna logiska.
Vi har i alla tider tagit betalt för att producera och distribuera tidningar.
Under många år har vi också vant läsarna vid att journalistik alltid har varit gratis. Därför är det inte så märkligt att läsarna fortsatt förväntar sig det.
Man kan också ställa sig frågan varför nyhetsmedier inte tidigare tagit betalt för journalistik digitalt.
Det finns två enkla svar på det.
Det första är att medier tidigare helt enkelt inte behövde ta betalt för nyheterna digitalt. Papperstidningsaffären gick nämligen bra, inte minst annonsmässigt. Tidningen är fortsatt ett viktigt och effektivt annonsorgan för många annonsörer, men faktum är att den svenska tidningsbranschen totalt sett tappat enormt mycket på annonssidan i tidningen de senaste åren. Anledningen är konkurrensen med globala aktörer som Facebook och Google.
2016 inträffade ett historiskt skifte. Då passerade Facebook och Google den kommersiella mediemarknaden i Sverige när det gäller annonsintäkter.

Det andra svaret är att marknaden helt enkelt inte har varit mogen när det gäller att ta betalt för journalistik som publiceras digitalt. Där har det också hänt väldigt mycket de senaste åren. Inte minst aktörer som Netflix och Spotify har gått före där. Numera finns det en helt annan betalningsvilja även för journalistik,
Det märker vi också när det gäller vår Plus-affär.

VLT och övriga tidningar i Västmanland, som jag är ansvarig utgivare för, lanserade Plus för cirka ett år sedan. När vi lanserade Plus hade enbart tolv procent av våra befintliga prenumeranter registrerat sina digitala konton på vlt.se.
Utvecklingen de senaste året, som Mittmedias vd Per Bowallius nyligen skrivit om, har varit imponerande.
Mittmedia har i dag 140 000 inloggade kunder.
Tidningarna i Västmanland har ökat antalet inloggade kunder rejält. Numera har vi 20 000 inloggade kunder enbart i Västmanland.
Dessutom har vår Plus-affär haft en imponerande utveckling. Inte minst under första delen av 2018 har vi slagit nya rekord.
Vi har också en enormt god utveckling i vår digitala annonsaffär.

Men, det kommer fortsatt frågor om Plus.
De vanligaste frågorna har jag tidigare besvarat.
Men det dyker upp nya eftersom – och många av dem är mycket intressanta.
Det senaste aktuella exemplet är en artikel som VLT nyligen publicerade.
Det är en uppföljande artikel till det väpnade rånet mot Coop Extra i Hallstahammar i början av april.
I den nya artikeln släpper polisen bilder på de misstänkta gärningsmännen från butikens övervakningskameror.
Artikeln är Plus-märkt, helt enligt vår Plus-strategi.
Somliga läsare rasar, med mer eller mindre lämpliga ordval. Somliga är inte ens värda att publicera här. Bland de mer milda ordalagen kan nämnas att vi kallas för ”idiotiska”, ”kåta på pengar”, ”oansvariga” och så vidare.

Det dessa personer är upprörda över är att det som är viktig samhällsinformation ligger bakom Plus.
Ja. Detta är viktiga samhällsinformation.
Jag hävdar att all vår verksamhet är viktig samhällsinformation.
Men det innebär inte per automatik att det ska vara gratis.

Vår Plus-strategi är enkel.
Händelsenyheter är öppna. Uppföljande artiklar ligger bakom Plus.
Ett exempel:
Det brinner i centrala Västerås. Den första artikeln är öppen.
Därför brann det i centrala Västerås. En uppföljande artikel. Den ligger bakom Plus.

Att ett kommersiellt medieföretag som VLT tar betalt för journalistik även digitalt är fullt logiskt. Vi är inte Public Service, som finansieras via licenspengar.
Vi har inte heller, som jag ser att flera som kommenterar felaktigt påstår, statligt presstöd.
Vi är beroende av annons- och läsarintäkter för att finansiera vår journalistik.
Utan finansiering finns heller ingen journalistik. Så enkelt och krasst är det.

Plus kostar en krona första månaden. Därefter 99 kronor i månaden.
För den summan får abonnenten väldigt mycket för pengarna.
Förutom VLT har abonnenten även tillgång till alla Mittmedias sajter, Norran och sajterna inom VK Media, Hall Media och Sörmlands Media. Totalt 40 nyhetssajter.
Genom det betalnätverket ger vi våra läsare mer.
Det är uppenbart att många läsare uppskattar det och förstår det logiska i att även journalistik som publiceras digitalt måste finansieras.
Somliga kommer aldrig att acceptera det.
Det är helt enkelt som det är.

Publicerat av

Daniel Nordström

9 reaktioner på ”Allt vi gör är samhällsinformation – vi delar inte ut tidningar gratis för det”

    1. @hans: Det är riktigt att vi har distributionsstöd. Som du ser i den bifogade länken uppgick det till cirka 650 000 kronor för VLT under 2017.
      Distributionsstöd är emellertid inte detsamma som presstöd, eller driftsstöd, som tillfaller ett fåtal tidningar i landet.
      Driftstödet och de tidningar som får det finns också med i den länk du bifogade.

      1. Enligt definitionen i länken består Presstödet av 3 delar:
        Distributionsstöd
        Driftstöd
        Utvecklingsstöd
        Det innebär att den som för någon av dessa delar får alltså Presstöd.

  1. Jag tänker på våra ungdomar, barn som behöver riktiga nyheter inte bara nyheter som är vinklade. Förr låg DN eller SVD samt lokaltidningen på köksbordet, idag är det låsta artiklar på nätet. Jag är vuxen och kan betala för det jag vill läsa men om vi ska ha en generation som är uppvuxen med fakenews så är låsta artiklar rätt väg att gå! Skolan kan inte kompensera detta då det inte finns skolinloggningar för alla elever på alla tidningar. Skaffa det så fortsätter jag gärna att betala.

    Rektor

    1. @Jane Westerberg: Om inte den seriösa och trovärdiga journalistiken inte finansieras finns risken att enbart nyheter man inte kan lita på finns kvar. Har du tänkt det scenariot? Det skulle vara förödande för demokratin.
      Flera skolor i Västerås har inlogg till VLT, vilket är mycket positivt.
      Precis som jag skriver behöver du inte ha inlogg till alla sajter. Det räcker med ett. Som Pluskund hos oss får du inte bara tillgång till VLT utan till 40 nyhetssajter.
      Jag tror att alla skolor har råd med 99 kronor i månaden. Jag tror dessutom att nutidsorientering, samhällsinformation och god journalistik fyller en viktig funktion i undervisningen.
      Tycker inte du det?

  2. Jag tycker att det i grunden är sunt att dagstidningarna tar betalt för sin digitala journalistik. Min invändning när det gäller Mittmedia är bara att det är för dyrt. Jag bor i Sala och har åtskilliga gånger funderat på vad jag skulle vara beredd att betala för SA på nätet. Jag tror att jag skulle ta en prenumeration om det kostade 39 eller möjligen 49 kr/mån. Och det här att man får tillgång till alla Mittmedia-titlar är helt ointressant för mig.

    Jag betalar just nu 99 kr/mån för Dagens Nyheter digitalt. Jag vet att det är en orättvis jämförelse, men likaväl: i den jämförelsen har Sala Allehanda inte en chans.

    1. @Lennart Bonnevier: Alla tidningsprenumeranter har fri tillgång till Plus. Det enda som krävs är att prenumeranten aktiverar sitt digitala konto.
      Om man inte är prenumerant kostar det mycket riktigt 99 kronor i månaden, efter testmånaden som kostar en krona.
      Om det är ett för högt pris eller inte måste förstås varje enskild individ avgöra.
      Jag anser att vi ger våra kunder mycket för pengarna. Även om du tycker att det är ointressant mes de övriga sajter som ingår i priset vet jag att detta är en tjänst som många av våra prenumeranter uppskattar.

  3. Varför kan ni inte göra både ock? Ett lägre pris för tillgång till lokala nyheter som i dag är plusmärkta och ett högre för de som även vill ha annat?
    Vill man kan man diversifiera ytterligare. Vissa läsare är helt ointresserade av sport och dessa kunde då erbjudas ett lägre pris som inte innefattar plusmärkta sportartiklar etc. På det viset kan läsaren mer skräddarsy den läsupplevelse hen vill ha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *