En bransch som är värd att hyllas varje dag

Torsdag 8 november klockan 11.25
I går kväll arrangerades Tidskriftsgalan på Cirkus i Stockholm.
Det blev en fantastiskt härlig kväll, välarrangerad och god stämning med intressanta och duktiga kollegor.
Det allra finaste med liknande kvällar är ändå att den goda journalistiken står i centrum.
Detta är en bransch som är värd att hyllas varje dag.
Kvällen inleddes med en härlig hyllning till tidskriftsbranschen. Alltid lika roliga Helle Klein och alltid lika skickliga Kerstin Neld inledde med en svängigt tacktal tilll branschen, ackompanjerade av kvällens musikaliska konferencierer, Soul Company.
Kvällen fortsatte därefter i samma anda.
Jag och Maria Croon, Mitt i-tidningarna, hade suttit i var sin jury inför galan och hade äran att dela ut priser i fyra kategorier.
I vårt inledningsanförande hyllade vi också kreativiteten inom tidskriftsbranschen och konstaterade att det är tillsammans som alla svenska medier, kommersiella och Public Service, blir en så stark enhet, trots olika förutsättningar och inriktningar.
SVT:s vd Hanna Stjärne och tidigare vd Eva Hamilton fortsatte i samma tema när de delade ut priser i andra kategorier. Hanna Stjärne konstaterade också att andra grenar inom mediebranschen har mycket att lära av tidskrifterna.

Under kvällen fick vi många goda bevis på den kreativitet, kraft, mod och god journalistik som finns inom tidskriftsbranschen.
Jag satt som ordförande i juryn för Årets digitala tidskrift populärpress och är glad över att jag fick äran att dela ut pris till The Local, en sajt som genom god journalistik och smart digitalt tänk har haft en spännande och framgångsrik resa de senaste åren.
Jag är också glad över att Fokus vann Årets Omslag. Den person som står bakom det är Andreas Nilsson, en tidigare kollega inom Mittmedia. Andreas har varit både nyhetschef för Bärgslagsbladet/Arboga Tidning och dessutom en stark digital kraft runt nyhetsdesken under våra år tillsammans. Han har också alltid haft en god blick för det som ger journalistiken en extra krydda, det som lyfter ett bra material genom god bildsättning, rubriksättning och paketering – oavsett om det är i print eller digitalt.
Årets omslag är ett bevis på den kreativiteten.

Vidare är jag glad över att Filter vann pris i kategorin Årets tidskrift populärpress print. Filter hade för övrigt kvällens både roligaste och mest överraskande tacktal där redaktionen pratade om självhatet som en drivkraft, detta förstås med glimten i ögat.

Kvällens allra vackraste stund var när fjolårets vinnare i kategorin, Sofia Wadensjö-Karén, delade ut Sveriges tidskrifters stora pris till Patrik Hadenius. I motiveringen står bland annat: ”Med sitt mod, sin kreativitet och sin passion för tidskrifter har Patrik Hadenius kommit att bli en kraftkälla för hela tidnskriftsbranschen.”
Patrik Hadenius var både lycklig och märkbart rörd över utmärkelsen.
Han höll också ett mycket fint, personligt och innerligt tacktal.

Men, som sagt.
Detta var trots allt en kväll där hela branschen hyllades – och där också Eva Hamilton betonade att även de nominerade som inte vann har all anledning att fira. För konkurrensen är tuff i en bransch som ständigt gör så god journalistik och som är så kreativ och som finner nya vägar när marknader och förutsättningar förändras.

Här är alla vinnare:

ÅRETS OMSLAG
Fokus nr 19 2018, Andreas Nilsson ad.
Juryns motivering: ”Det är svårt att vara både tydlig och rolig, men ibland lyckas det. En bitsk omslagslösning som skoningslöst klär av ett fenomen – kejsaren är inte naken, han har många kostymer i glada färger.”

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT FACKPRESS

Chef
Juryns motivering: ”Konkurrensen om läsarna är tuffare än någonsin. Men tack vare ett tydligt läsarfokus och vältrimmade digitala muskler fortsätter årets vinnare att leverera värde till en kräsen publik.”

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS PRINT
Ottar
Juryns motivering: ”Alltid rolig, aldrig präktig. Alltid inkluderande, aldrig med plakat. Och med en förtroendeingivande förmåga att skilja på aktivism och journalistik. Juryns enda synpunkt är att Ottar borde komma ut oftare.”

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS PRINT
Filter
Juryns motivering: ”Envetet, ambitiöst och outtröttligt tar de sig själva och journalistiken på stort allvar. Årets vinnare har en känsla för vår tid och en vilja att gå bakom det uppenbara. Det är en egensinnig och omdebatterad röst vi inte vill vara utan – Filter.”

ÅRETS AD
Jenni Carström, Filter
Juryns motivering: ”2018 har för detta magasins del präglats av uppmärksammade avslöjanden och granskningar. Årets AD har med självförtroende och fingertoppskänsla lyft journalistiken. Oavsett om det handlat om Palmes mördare eller påfrestande barn så lyckas hon skilja ur Filter i tidningshyllorna.”

ÅRETS OMGÖRNING
Hundsport
Juryns motivering: ”Vilken resa. I design, i journalistik och i tid. Från 70-tal till 2000-tal. Från rapportering till reportage. Här ges berättandet plats och relationerna sätts i fokus. Välkommen till hundägarens nya bästa vän.”

ÅRETS TIDSKRIFTSEVENT
Elle Decoration Swedish Design Awards 2018
ELLE Decoration
Juryns motivering: ”Priset Årets Tidskriftsevent går till ett koncept som har förnyats utan att tappa kontinuiteten. Ett evenemang som levandegör varumärket genom att på många olika sätt och i olika kanaler samla kring-kunskap och inspiration. Konsekvent, inkluderande, engagerande, varumärkesbyggande och lönsamt!”

ÅRETS DIGITALA TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
The Local
Juryns motivering: ”Genom ett starkt journalistiskt arbete och ett väl utvecklat digitalt koncept har denna sajt haft en imponerande resa det senaste året. Genomslaget är stort både i Sverige och internationellt – inte minst när det handlar om bilden av Sverige.”

ÅRETS JOURNALIST
Matilda Gustavsson, DN Lördag
Juryns motivering: ”Ibland väljer man att läsa enbart utifrån vem som har skrivit i den trygga förvissningen om att bli belönad. Årets tidskriftsjournalist förmedlar med kärlek, smärta och glädje, där varje mening ger rytm. Hon skapar ny förståelse kring ofta intervjuade människor – men kanske framför allt om det samhälle vi lever i.”

ÅRETS MEDIESÄLJARE
Ida Antebro, Aller media
Juryns motivering: ”Årets vinnare är en talangfull mästare som knyter samman alla plattformar på ett fantasifullt och nyskapande sätt. Med ett passionerat driv har hon skapat många lyckade affärer och utvecklat förlagets erbjudanden inom levande varumärken i samverkan med mer traditionella plattformar. Juryn är övertygad om att Årets Mediesäljare 2018 kommer att influera oss länge framöver – Ida Antebro!”

ÅRETS UTVECKLARE
Utvecklingsteamet för Kit Story Engine
Juryns motivering: ”Med mod och finurlighet har vinnaren utifrån sin egen redaktionella miljö etablerat ett nytt verktyg som ger turbo åt den visuella revolutionen.”

ÅRETS GREPP
Kommunalarbetaren
För novellsamlingen ”Det här får de inte på banken”.
Juryns motivering: ”Ett grepp som vinner på stark redaktionell kvalitet och ovanligt finstämda berättelser som i sin enkla form lyser så mycket starkare. Effektfullt, smart och viktigt. Och om de nu inte ”får det på banken”, så får de i alla fall första pris på Tidskriftsgalan. Årets grepp går till Kommunalarbetaren för novellsamlingen ‘Det här får de inte på banken’.”

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
Latin Lover
Juryns motivering: ”Modig, självständig och med en stark egen form och röst. Tidningen representerar inte bara en enskild redaktion utan skolans hela anda och förtjänar därför sin plats, inte bara i skolans korridorer, utan i vilken tidningshylla som helst. Årets vinnare är Södra Latins skoltidskrift Latin Lover.”

SVERIGES TIDSKRIFTERS STORA PRIS
Patrik Hadenius
Juryns motivering: ”Genom att skapa ett nytt tidskriftsförlag i en tid då få andra såg vår bransch som en tillväxtbransch blev Patrik Hadenius en tydlig förebild och inspiratör. Han såg kraften i den nischade tidskriften, möjligheterna i att skapa spännande affärssamarbeten och självklarheten i att alltid satsa på hög journalistisk kvalitet. Han har lyckats – men också vågat misslyckas. Med sitt mod, sin kreativitet och sin passion för tidskrifter har Patrik Hadenius kommit att bli en kraftkälla för hela tidskriftsbranschen.”

Publicerat av

Daniel Nordström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *