Ett nytt kapitel med ett nytt samarbete

Torsdag 7 februari klockan 10.30
I dag är det premiär för VLT:s nya bilaga ”Framgång”.
Det är ett nytt kapitel i ett helt nytt samarbete med näringslivet i Västerås.
Bilagan är också ett bevis på att det går att göra annonssamarbeten på ett helt nytt sätt.
I en krönika i dagens tidning förklarar jag och VLT:s försäljningschef Rickard Mäkitalo konceptet närmare.
Framgång är inte en redaktionell produkt. Hela bilagan är annonsmärkt och är ett samarbete mellan VLT, Västerås stad, Handelskammaren, Västerås Marknad och Näringsliv AB, Mälardalens Högskola och Västerås Science Park.
Det är ett kreativt samarbete där VLT:s marknadsavdelning har funnit en ny form av samarbete med näringslivet i Västerås.
Bilagan kommer ut sex gånger per år.

Så här skriver jag och Rickard Mäkitalo i den gemensamma krönikan i VLT i dag:
VLT grundades 1831. Tidningen har under alla år granskat makthavare och förmedlat nyheter från Västerås och Västmanland. Trovärdig och ansvarstagande nyhetsförmedling är avgörande för ett demokratiskt samhälle.
Affärsverksamheten har alltid lutat sig på två ben, läsaraffären och annonsaffären.
VLT har därför också under alla år varit en viktig annonsförmedlare och en viktig del i Västerås och Västmanlands utveckling.
I dag skrivs ett nytt kapitel.

Det är premiär för vår nya bilaga Framgång. Det är en bilaga som skiljer sig från de produkter vi normalt gör. Framgång är nämligen inte en sedvanlig journalistisk produkt, utan en annonsmärkt produkt där vi på ett nytt sätt inleder ett nytt unikt samarbete med Västerås stad, Handelskammaren, Västerås Marknad och Näringsliv AB, Mälardalens Högskola och Västerås Science Park.
VLT:s redaktion är och förblir obunden precis som en nyhetsredaktion ska och måste vara.
Denna bilaga är ett samarbete som vår marknadsavdelning har etablerat med näringslivet och Västerås stad – och den har i sitt slag ett viktigt syfte.

Alla som arbetar på VLT känner väl till gränserna mellan den redaktionella integriteten och den kommersiella delen av mediehuset. Även om arbetssätten mellan redaktionen och marknadsavdelningen skiljer sig åt finns ständigt det gemensamma målet. VLT ska i alla kanaler och i alla verksamheter vara en viktig del av det lokala samhället, oavsett om det handlar om nyhetsförmedling eller att vara ett viktigt organ för annonsörerna.

Genom bilagan Framgång kommer VLT:s marknadsavdelning ännu närmare näringslivsmarknaden och finner en ny väg i det ben som är så viktigt bredvid den redaktionella verksamheten, nämligen att vara en kommersiell budbärare.
Från och med i dag är VLT det i en ny form och skepnad.
Därför är vi mycket glada över detta koncept som VLT:s kreativa marknadsavdelning har tagit fram tillsammans med andra viktiga aktörer inom Västerås näringsliv.
Syftet med konceptet Framgång är att sälja in Västmanland och Västerås som möjligheternas region.

När idén inledningsvis presenterades för stadsledningen och avslutningsvis för Science Park berättade alla också aktörer däremellan enhälligt att det i Västmanland främst är fyra områden som ger störst näring och berör mest och är det som gör länet unikt.
Dessa fyra områden är teknik, företagande/entreprenörskap, kompetensförsörjning samt turist/besöksnäring.

Västerås stad, Handelskammaren, Västerås Marknad och Näringsliv AB, Mälardalens Högskola, Västerås Science Park och VLT:s marknadsavdelning har tillsammans den kunskap och möjlighet som krävs för att påverka och stimulera de fyra områden som är viktigast just nu för näringslivet i Västmanland. Bilagan Framgångs syfte är att marknadsföra Västerås som en möjligheternas stad och bidra till ett ännu framgångsrikare och effektivare näringsliv i staden.
De kompetenser som respektive partner har i detta samarbete borgar med andra ord för just det som är denna bilagas namn, Framgång. Konceptet kommer att utvecklas under resans gång.

VLT:s redaktion har tagit enormt stora kliv inte minst i den digitala utvecklingen under senare år. Parollen är att vara en trovärdig nyhetsförmedlare 24 timmar om dygnet varje dag under året, att vara snabba med nyheter – men också framför allt att gå på djupet med analyser och granskningar.
Nu tar också VLT:s marknadsavdelning, tillsammans med intressanta och viktiga samarbetspartners, ett nytt stort kliv och utvecklar ett helt nytt koncept för marknadsföring.
Det är just sådant som leder till framgång.

Publicerat av

Daniel Nordström

En kommentar till “Ett nytt kapitel med ett nytt samarbete”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *