Spekulationer och sanningar

Onsdag 13 mars klockan 16.20
Robert Rosén var en gång i tiden chefredaktör på Gefle Dagblad. Han kämpade hårt för en fusion mellan Arbetarbladet och Gefle Dagblad.
Han ville driva den ännu längre. När det inte lyckades beslutade han sig för att gå i pension.
Han har tidigare hyllat Mittmedia i sin blogg. Nu har han bytt fot och kommer allt oftare med kritik.
Rosén har förstås rätt att tycka exakt vad han vill om det jobb vi gör.
Det skulle dock inte skada med en stunds eftertanke..

Det har spekulerats mycket om Mittmedia under den senaste tiden, inte minst sedan det blev känt att det var en strukturaffär på gång och efter det att det slutligen blev så att Bonnier News köpte Mittmedia. Affären är ännu under Konkurrensverkets prövning, men om allt går som bedömarna tror går affären igenom i slutet av mars månad.
Robert Rosén, med flera, kritiserade inte minst oss chefredaktörer i Mittmedia under processens gång. Kritiken riktades mot att vi inte sade någonting.
Flera medier ringde mig under dessa veckor och jag svarade konstant ”inga kommentarer”.
Ovanligt, eftersom jag alltid vill svara på frågor och tror på öppenhet och transparens i alla lägen.
Jag tror emellertid att de flesta förstår varför vi valde att inte kommentera affären under processens gång, det är nämligen helt normalt förfarande under en liknande process. Det är helt enkelt så att ingen chef varken vill eller kan kommunicera vad som sker i förhandlingar mellan olika parter i en liknande affär.
Vi har däremot löpande informerat medarbetarna med det som gått att informera. Den informationen har i regel varit kortfattad, där vi har konstaterat att processen fortsatt är igång. Normalt förfarande även det.

Robert Rosén arbetade på Gefle Dagblad i 40 år. Han var tidningens chefredaktör under drygt 16 år. Jag har alltid sett Rosén som en legendar i mediebranschen. Han var en ytterst skicklig publicist med god kännedom om branschen och dess omvärld. Som publicist var han både driven och modig.
Jag lärde känna Robert Rosén närmare i samband med att jag kom till Mittmedia. Rosén var nämligen inblandad i den rekryteringsprocess som gjorde att jag blev chefredaktör på Arbetarbladet 2013, innan jag gick vidare till min nya tjänst 2016.

Robert Rosén var dessutom förutseende under sin tid som chefredaktör. Han såg redan under 2000-talets början att upplagorna började svikta. Han gjorde det som alla kloka chefredaktörer gör.
Han agerade.
Han skapade en gemensam sportredaktion i Gävle. Arbetarbladet och Gefle Dagblad fick alltså gemensam sport.
Han drev också på för en fusion mellan GD och Arbetarbladet.
Han ville driva den ännu längre, men där tog det stopp. I samband med det valde han att lämna sin roll som chefredaktör.
”Jag kände att det var dags. Det värsta som finns är före detta chefredaktörer som går och skrotar i korridorerna”, sade han i en kommentar då.
Han fortsätter dock att vara aktiv i branschdiskussionerna.

Rosén var en tid efter sin pension inne som konsult i Mittmedia, bland annat i rekryteringar som i fallet som handlar om mig själv. Han var också inblandad i rekryteringar inom andra medieföretag. Få har så god kunskap om personer inom mediebranschen som Robert Rosén har.
Han har också drivit en blogg under en lång tid. Där hyllade han ofta Mittmedia för ett antal år sedan. Så här skrev han till exempel i ett inlägg från 2012:
”Sedan överrumplades vi av teknikutvecklingen som förändrade allt.  GD FAB ombildades till koncernen MittMedia, men utan att koncernsamordningen satte fart. Märkligt nog. På flertalet tidningar inom koncernen ville man nog också att allt skulle vara som förut och förslag om att utveckla den koncerngemensamma styrkan föll inte i god jord.
Själv slutade jag av dessa skäl på GD med avtalspension vid årsskiftet 2004-2005 då fusionen mellan Arbetarbladet och GD dessbättre hade fullbordats, men enligt min mening med alldeles för försiktiga direktiv om en effektivitetsvinnande samordning för att klara framtiden. Två tidningstitlar, javisst, självklart så länge de är efterfrågade.
Men fusionen borde ha utvecklats till en helt ny organisation för produktionen av tidningarna på ett helt nytt sätt. Kanske som senare i Birmingham där gamla konkurrenter på Englands näst största tidningsmarknad görs av en gemensam redaktion, men med helt olika profiler. Just för att tidningarna ska kunna finnas kvar; Birmingham MailBirmingham Post och Sunday Mercury lever vidare på ett helt nytt sätt”

I samma inlägg hyllar han Mittmedias då nya koncernledning:
”Personalen ska minskas med mellan 130 och 150 tjänster under de kommande åren samtidigt som kursen läggs om mot en prioritering av den digitala verksamheten. Planen kommenteras kritiskt av anställda och andra på Facebook och i artikelkommentarer; MittMedias planer beskrivs som negativa, dystra och sorgliga. Tänk, jag tycker precis tvärtom! Vad bra att den nya koncernledningen bejakar utvecklingen och försöker rädda journalistiken, tidningstitlarna och jobben!”

Men, det var då.
Numera är Rosén starkt kritisk till Mittmedia.
När och varför han bytte inställning vet nog bara Rosén själv.
Jag förväntar mig givetvis inte att Rosén och andra som tycker till ska hylla det vi gör, men det jag förväntar mig är saklig och relevant kritik. Inte en massa spekulationer, halvsanningar och rena felaktigheter, som tyvärr förekommer väl frekvent inom mediebranschen just nu.

I går skrev Rosén ett nytt blogginlägg, detta efter att Medievärlden publicerat en spekulativ text, skriven av Leif Honken Holmqvist.
Holmqvist spekulerar vem som ska bli ny vd för Mittmedia och lanserar namnet Mikael Nestius, i dag vd för Bonnier Business.
Holmqvist påstår också att det sker möten mellan Bonnier och Mittmedia i hemlighet
Det stämmer inte att dessa möten sker i hemlighet, vilket också Nestius säger i en uppföljande artikel i Medievärlden.
Så sent som i dag har jag vandrat runt i VLT-huset med ett par besökare från Bonnier News, där de bland annat fick tillfälle att byta några ord med medarbetarna
Förra veckan var nämnde Nestius i VLT-huset. Han hälsade också på medarbetare och vi hade ett tre timmar långt erfarenhetsutbyte.
Inga beslut fattas under dessa möten och medarbetarna får information om mötena, dels genom de respektive utgivarnas veckobrev, dels genom Mittmedias intranät.

Vem som kommer att leda Mittmedia under Bonnier News paraply har jag ingen aning om. Det enda jag vet är att det inte är beslutat, just på grund av att inga beslut fattas i nuläget. Jag vet att Bonnier Business vd, Anders Eriksson, och alla andra på ledande positioner har stor respekt för Konkurrensverkets granskning.
Först när den är avslutad kommer beslut att fattas.

I det blogginlägg Robert Rosén skrev i går spekulerar han vidare efter Medievärldens spekulationer.
Rosén får givetvis spekulera hur mycket han vill, men somliga meningar i hans inlägg kräver ett bemötande.
1 Rosén beskriver Mittmedias strategi som ”misslyckad”.
Detta är intressant eftersom Rosén för bara några år sedan hyllade Mittmedias strategi. Nu anser han plötsligt att den är misslyckad.
Nej, Mittmedias strategi är inte misslyckad. Precis som i princip alla tidningar i Sverige viker printupplagorna – vilket de har gjort i över 20 år och vilket också Rosén såg under sin tid som chefredaktör. Det har helt enkelt under en lång tid varit en trend som är omöjlig att stoppa, även om tappet givetvis kan minskas genom att tidningarna fortsatt är journalistiskt starka och relevanta.
Den digitala strategi Mittmedia har påstår jag är en av de mest effektiva i landet – och en god digital strategi leder också till bättre journalistik, såväl digitalt som i print.
Mittmedia har nu passerat 80 000 digitala kunder totalt sett. Om man bara enbart ser till Västmanland närmar vi oss 9 000 digitala kunder. Mittmedias redaktionelle chef Carl-Johan Bergman har tidigare skrivit ett inlägg där han beskriver framgången.
Jag har svårt att se den strategin som ”misslyckad”.
Det är däremot riktigt att Mittmedia har en sämre ekonomi än många andra lokaltidningskoncerner. Det beror inte på en misslyckad strategi eller dålig journalistik, det beror på att vi – till skillnad från många andra – inte har  fastighetsinnehav eller stora pengar på banken. Vi har å andra sidan inga skulder heller.
Alla i branschen känner exakt lika mycket av konkurrensen om annonsintäkter från globala aktörer som Facebook och Google.
Det är däremot ingen kris för journalistiken.

2 Rosén påstår att Anders Eriksson tydligt markerat mot Mittmedias centralisering och usla journalistik.
Tidigare förespråkade Rosén själv mer centralisering. Nu hänvisar han till en debatt i Publicistklubben i måndags.
Jag har lyssnat exakt samma debatt och hör inte det Rosén hör.
Det Anders Eriksson säger är att han och Bonnier News tror på den lokala journalistiken och vill se ett hårt fokus på det lokala materialet.
Jag tycker att det är mycket glädjande att höra Anders Eriksson säga detta. För det är exakt det jag också tror på – och jag vet att mina kollegor i Mittmedia håller med mig. Självklart måste det lokala innehållet vara den lokala kärnan i journalistiken. Det innebär inte att exakt allt måste vara lokalt. På Roséns tid hade tidningarna en hel del TT-material. I dag kan vi publicera läsvärd journalistik från andra orter i våra tidningar och på våra sajter, men den lokala journalistiken är och kommer alltid att vara i fokus.
Vidare pratar Rosen om ”usel journalistik”, utan att precisera vad han menar. Det är ytterst okänsligt mot duktiga journalister vi har på de titlar jag är ansvarig för och i hela Mittmediam de som gör den lokala journalistik som ingen annan gör. Varje dygn gör vi stark och engagerande lokal journalistik – och man blir inte nominerad till priser i Årets dagstidning och till INMA om man gör usel journalistik. Man har inte heller så stora digitala framgångar i läsaraffären om man inte gör relevant journalistik.
Där får gärna Rosén förklara närmare vad han menar.

Sammanfattningsvis
Jag är enormt stolt över att vara en del av Mittmedia och den utvecklingsresa vi har gjort de senaste åren.
Jag är enormt stolt och tacksam över mina medarbetare och kollegor.
Jag är också glad över att Bonnier News, som har en stark publicistisk tradition, kommer att bli vår nya ägare inom kort.
I grunden har vi inte heller åsikter eller tankar som går stick i stäv med Bonnier News tankar om vikten av den lokala journalistiken. Det har inte minst kommit fram genom de samtal vi har med Bonnier med just nu.
När Bonnier News tar över kommer det definitivt att ske förändringar, men alla vi som jobbar i denna bransch måste vara beredda på ständiga förändringar.
Det viktiga i allt detta är den lokala journalistiken.
Den kommer alltid att vara i fokus.
Den är vår själ och vårt hjärta.

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *