UR äventyrar sin trovärdighet genom bristande publicistiskt ansvar

Måndag 17 februari klockan 09.30
Medierna i P1 har under de två senaste veckorna avslöjat att Utbildningsradion kraftigt brustit i sin källkritik genom att publicera två olika dokumentärer med tydligt propagandainnehåll.
Krishanteringen efter avslöjandena har inte varit bra.
UR tar inte sitt publicistiska ansvar.
Det äventyrar bolagets trovärdighet.

Först avslöjade Medierna i P1 att UR publicerat propaganda från Kinas kommunistparti genom en inköpt serie, kallad ”Himalaya – granne med molnen”, om livet i Tibet.
Serien har visats i både Kunskapskanalen och UR play, detta med start i december. Serien är producerad för Kinas statliga TV, CCTV.
Den har uppenbara kopplingar till kommunistpartiets propagandamaskin, vilket UR inte berättade när serien sändes.

Medierna konfronterade UR:s utbudschef och ansvariga utgivare Anna Rastner.
Rastner är rutinerad.
Hon har tidigare bland annat arbetat för Expressen, Mittmedia och TV4 tidigare.
Den insats hon gör i intervjun i Medierna är däremot inte bra.
Hon säger, märkligt nog, att hon inte vill kommentera innehållet i programserien, eftersom den är anmäld till Granskningsnämnden.
Det är ett mycket märkligt argument.
Självklart kan en ansvarig utgivare kommentera innehållet i en publicering, utan att gå in på själva sakinnehållet i en anmälan.

Rastner säger vidare att UR inte visste vilka som stod bakom serien när den köptes in 2017. Hon säger också att UR i efterhand har tittat på serien och bedömt innehållet som oproblematiskt.

Uppenbarligen var emellertid inte innehållet så oproblematiskt.
Efter Mediernas inslag valde nämligen UR att avpublicera hela serien.
Historien kunde ha stannat där, det vill säga vid ett publicistiskt haveri som var illa skött – men som åtminstone hanterades till slut.
Men, det slutar inte där.

Veckan därpå, det vill säga i helgen, kom nämligen Medierna med ett nytt avslöjande.
Kinahaveriet var inte en engångsföreteelse för UR.
Medierna kunde nämligen berätta att UR även visar en okritiskt dokumentär om sekten Hare Krishna – utan att berätta att filmen är gjord av rörelsen själv.
Jag är chockad att UR än en gång publicerar en propagandafilm, säger Anders Haag, journalist och författare med ett förflutet i Hare Krishna, till Medierna i P1.

”Historien om Hare Krishna”, sändes i mitten av januari på Kunskapskanalen. Det är en film som är cirka en och en halv timme lång och som hyllar sekten och dess grundare.
Det UR inte berättade för tittarna på UR play och Kunskapskanalen är att filmens skapare John Griesser är aktiv i rörelsen sedan lång tid tillbaka. Medierna berättar att han går under namnet Yadubara Das inom rörelsen.
Anders Haag säger till Medierna att han anser att filmen ger en ensidig bild av Hare Krishna, där besvärande fakta om rörelsen har utelämnats.

Detta leder givetvis fram till en ny intervju med utgivaren Anna Rastner.
Denna gång säger hon till Medierna att hon håller med om att filmen är ett hyllningsporträtt och att det därför också bör framgå vem som producerat filmen.
– Vi har därför försett det här programmet med en skylt som informerar tittaren om att producenten har egna kopplingar till Krishna-rörelsen, säger Anna Rastner till Medierna.

Enbart en skylt?
Är det verkligen att ta publicist ansvar, Anna Rastner?
Varför inte avpublicera även denna propagandafilm?
De frågorna kräver svar.

Anna Rastner säger vidare till Medierna att UR ser allvarligt på detta och att rutinerna nu ska förbättras.
Ja, det är klart att UR ska se allvarligt på detta.
Ja, Självklart måste rutinerna skärpas – men det räcker inte enbart med det.
Detta är nämligen allt för illa hanterat.

Under den senaste tiden har Kina kritiserat svenska medier och journalister ett flertal gånger. Det har fått svenska medieföretag att agera, eftersom Kinas agerande uppenbart riskerar att hota den fria journalistiken.
Branschorganisationen Utgivarna skrev därför ett brev till regeringen, där organisationen anser att frågan om Kinas agerande måste upp till EU.
Kina och svenska medier är således ett lika allvarligt som känsligt kapitel.
Det är lätt att få känslan att UR främst av den anledningen valde att avpublicera propagandan från kommunistpartiet – efter Mediernas inslag.

Hare Krishna kanske inte UR upplever som lika farligt och känsligt.
Därför avpubliceras inte det haveriet.
Istället smygs en skylt, som berättar vem producenten är, in.
Det finns ingen logik eller konsekvens i UR:s agerande.
Det logiska och konsekventa hade varit att göra en helpudel, inte en halvpudel som Anna Rastner nu gör.
Även Hare Krishna-filmen bör givetvis avpubliceras.
När det blir så här fel krävs kraftfulla åtgärder och inte halvhjärtade lösningar.
UR agerar publicistiskt svajigt just nu.
Det är enormt besvärande för detta Public Service-företags trovärdighet.

Men, tummen upp för Medierna i P1 och den lysande journalistiken.
Det är så viktigt att även mediebranschen granskas.

 

Publicerat av

Daniel Nordström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *