Krönika: Öppna dörren för publiken

Livepubliken sviker många av elitlagen, både i landet i stort och i vårt distrikt. Vad det beror på? Otroligt svårt att svara på. Det kan handla om ekonomi, ökad konkurrens och en massa annat. Oavsett vilket så tror jag att det går att göra något åt saken. En del kan vara att bjuda in publiken på ett annat sätt, kanske genom att låta fansen ta del av idrottarnas vardag. Nu menar jag inte att 200 Timråsupportrar ska tränga ihop sig i E.ON Arenas omklädningsrum efter en morgonvärmning eller att ­Jakob Sigurdarson ska bjuda hem hela Sporthallen på en ­fika hemma vid köksbordet. Det går att låta publiken komma riktigt nära ändå.
I HBO:s dokumentärserie ”24/7”,  som följer Detroit Red Wings och Toronto Maple Leafs väg mot årets upplaga av Winter Classic, får man följa en NHL-spelares vardag. Inne i omklädningsrummen, i spelarbussen och hemma hos stjärnorna. Serien har sänts även tidigare säsonger och jag följer den slaviskt. NHL har i år dessutom gjort en egen satsning på en dokumentärserie som följer några av ligans största stjärnor inför och under OS i Sotji. ”Det här är en del av en övergripande plan, en plan på att fortsätta bygga hockey som sport, att göra den mer nationell och få fler människor att få upp ögonen för den”, sa John Collins i NHL:s ledning till USA Today i november.
Jag tror att NHL är helt rätt ute i den här satsningen, och att det är något som skulle gå att genomföra även i en mindre skala. HV 71 är ett svenskt lag som lyckats med att närma sig sin publik på det här sättet. Tidigare gjorde de besök hemma hos spelarna i laget då spelaren fick visa upp hur han bodde och man gjorde en intervju som lades ut på hemsidan. Klubben har sedan tagit det ett steg längre och producerar ­något som heter ”HVTV All Access”. Där får man följa laget i omklädningsrummet, på resor och under matcher. Jag har ingen som helst relation till HV 71, men tror att mitt intresse för laget ökat genom att jag fått se deras spelare och ledare på så nära håll. De har samtidigt ­visat att den här typen av program går att göra även i Sverige.
Självklart förstår jag att våra ­lokala lag inte har samma resurser som NHL. Däremot tror jag att det i en tid då spelare kommer och går i en rasande fart skulle vara ett perfekt sätt även för lagen i vårt distrikt att profilera sig på. Åk hem till Mika Norja för en fika, följ Hlynur Baeringsson under en dag på jobbet eller låt kameran stå på under ett av GIF Sundsvalls taktiksnack. Låt publiken lära känna profilerna på riktigt, då tror jag chansen ökar att de dyker upp på matcherna.
Samtidigt som jag tycker att det här är något för elitlagen att satsa på så gäller samma sak för media. Vi borde bli bättre på att göra den här typen av reportage – förutsatt att klubbarna bjuder till och öppnar dörren. Jag läste en krönika av Aftonbladets Marcus Leifby för någon vecka sedan där han menade att något svenskt medieföretag borde göra en egen variant av ”24/7”. TV3 har gjort något liknande då de följt några svenska OS-hopp, bland andra Anna Holmlund, och deras väg mot OS i Sotji. Jag hoppas att det kommer ännu fler satsningar av samma slag i framtiden. En dokumentär som följer Charlotte Kalla när hon tränar i slalombacken vid Södra berget skulle bli en succé, tror jag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *