Jag nobbade flyget – ni kan aldrig gissa vad som hände sen!

Ungefär det här hände, kl 06.15 på morgonen:

Ett tåg från Örebro till Mjölby.

Fast sen fortsatte det med ett annat tåg till Köpenhamn, och ett tredje till Kolding i Danmark. Ett fjärde till Hamburg och det femte och sista samma dag rullade in i Frankfurt sen kväll. Jag var ganska mosig när jag trillade av tåget på hauptbahnhof och träsmaken var påtaglig. Men jag var påfylld och utvilad på ett annat sätt, under alla timmarna på tåget hann jag läsa en bok, lyssna på några poddar, skriva en debattartikel, rensa och svara på gamla mail, titta ut genom fönstret och låta tankarna vandra. Det är inte ofta det händer i vardagen. Det kändes extremt lyxigt och jag har hunnit reflektera kring om det är bra eller dåligt att resan är så tidsödande. Egentligen ”ödslar” jag ju ingen tid alls, jag bara tillbringar den på tåg. Att resa långsamt gör något med mig, när jag kommer fram så känns det verkligen att jag rest någonstans. Som att själen och hjärtat faktiskt har hunnit med kroppen, vilket jag inte brukade känna när jag flög till en annan världsdel på några timmar.

Det fanns ett bra skäl till den här ganska långa och omständliga tågresan. Ett 20-tal politiker och tjänstemän från kommunen och regionen har varit på studieresa till Frankrike för att lära mer om de kapacitetsstarka, effektiva bussar (kallas BRT) som vi planerar att skaffa i Örebro. Resan gick med flyg från Arlanda till Frankfurt och sedan tåg den sista biten till Metz, Nancy och Strasbourg.

Men jag har slutat flyga. Det är ett personligt beslut som handlar om att jag inte vill vara med och släppa ut mer koldioxid till atmosfären. Klimatförändringarna på jorden står precis på randen till att inte stanna under 2 grader, utan istället skena upp till 3-4, kanske 5 grader. Jag anstränger mig ganska hårt i vardagen för att leva på ett sätt som ger minsta möjliga klimatavtryck. Att flyga skulle mångdubbla mina utsläpp och placera mig i den där gruppen vars livsstil skulle behöva 3-4 jordklot. Och där vill jag inte vara. Så jag bestämde mig för snart två år sen att det får bli tåg istället för flyg. Och att jag får anpassa vart jag åker utifrån om det går tåg dit eller inte.

Den här studieresan kändes väldigt viktig att vara med på, så jag bokade tåg istället. Och ingen kan påstå att det är enkelt och bekvämt att resa med tåg i Europa idag. Jag fick starta tidig fredagmorgon och mötte upp de andra i Frankfurt på söndag förmiddag. När de andra kommer hem sent på tisdag kväll har jag fortfarande ett dygn kvar innan jag är hemma.

Under två intensiva dygn har vi varit i tre olika städer och träffat representanter för kollektivtrafiken, provåkt bussar och promenerat runt och tittat på hållplatser och separerade bussfiler. Idag lämnade vi Strasbourg med tåg efter lunch och började hemresan. Här skildes vi åt när de klev av tåget för att flyga hem:

Jag fortsatte tillbaka till Frankfurt och sex timmars väntan innan tåget mot Hamburg går vid midnatt. Eftersom det var fantastiskt sommarväder så bytte jag om på stationen, låste in väskorna och stack ut och sprang. Efter 9 kilometer kroknade jag helt i sommarvärmen och landade i gräset i en fin liten park. Promenerade tillbaka till stationen, där de hade duschar så jag kunde bli människa igen. Några timmars jobb och middag på en thairestaurang i närheten, och strax går tåget. Om 20 timmar får jag träffa mina barn igen som jag längtar så efter. Många timmar att tänka, läsa, skriva och vila…

Så – om jag ska försöka summera den här resan med några ord? Klimatsmart, långsam, rolig, omständig, social. Är det värt det? Absolut! Det känns skönt att vara planetskötare, och det finns massor av andra värden än att komma fram snabbt.

Publicerat av

Sara Bronner

4 reaktioner till “Jag nobbade flyget – ni kan aldrig gissa vad som hände sen!”

  1. Åh, jag älskar att åka tåg. Och med nattåg är det faktiskt ett effektivt sätt att resa (men det måste förstås kombineras med dagtåg för känslans skull, det är så härligt att faktiskt _se_ Europa utanför fönstret). Är så ledsen att nattågen försvinner, för det är klart att det blir svårare att välja tåget både tidsmässigt och ekonomiskt (med extra hotellnätter etc) när det inte går att resa ”i ett svep” 🙁 Men, jag hoppas att ökad medvetenhet får fler att välja tåget, att den ökade efterfrågan ska leda till att tidtabellerna blir bättre igen … än mer ökat tågresande o.s.v.

  2. Roligt att läsa. Jag tog själv mitt sista flyg för 17 år sedan. Jag tar varje år tåget till Italien, även nedre delen av Italien. Många tågbyten, härlig lästid, så mycket att se, många medpassagerare att prata med. Ofta olika rutter när jag bokar pch ibland förseningar så att tågbolagen ordnar med övernattning utan kostnad. Självklart val att ta tåget men hoppas att politikerna tar ansvar och satsar mer på tågtrafiken.

  3. Bravo! Det är precis den här typen av goda exempel som behövs för att till slut kunna ändra normen och få till förändring.

  4. Att man tar bort nattåget gör det ännu jobbigare och dyrare att åka tåg. Hotell är dyrt. Tåget är hursomhelst dyrare än flyget och verkar numera vara en lyx för folk med gott om tid och pengar. Hur hamnade vi där?! Och så krävs det att man bokar i mycket god tid, inget för spontana resor som förr i tiden. Vad jag hört finns ingen radikal planering för ökad tågtrafik, knappt att underhållet fungerar med stora förseningar som följd. Affärståget på några få sträckor kostas på med miljöskandaler för minuternas skull! Självklart ska man åka tåg men de politiska besluten som underlättar saknas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *