Kalla fakta genom kroppsscanning

Hur står det egentligen till i kroppen? Ger träningen någon effekt?
Sara och Anna går på lite darriga ben till Actic i Falun för att få kroppsliga fakta.
Svart på vitt ska det visa sig hur det står till med fettmassan kontra muskelmassan och en hel del andra viktiga värden.
 
Marion Käll på Actic i Falun tar emot oss. I tunna träningskläder får vi kliva upp barfota på maskinens fotsteg. Händerna ska krama runt handtag och armarna sträckas ut från kroppen. Vi uppger ålder, längd och kön. Sedan börjar maskinen scanna av oss genom elektroder. Så här låter det och så lyder ”domen”.
Vi pratar också med Tess Ellaway på Actic i Leksand om att träna för att orka leva. Lyssna på avsnitt sex av Sara och Anna på glid:

10 bästa tipsen för dig som åker Vasaloppet för första gången

Konditionskonnässören Erik Wickström och vår expert på att vara nybörjare på att åka Vasaloppet: Niklas Bergh delar med sig av sina bästa tips. Ett måste för dig som aldrig åkt Vasaloppet – eller som i Sara och Annas fall: Halvvasan – förut. Några aha-upplevelser och några frågor att fundera noga på: vad gör duon om någon av dem måste bryta? Och så gör vi ett 5-frågorstest som med exakt precision svarar på frågan: Är du en tävlingsmänniska eller inte?

Anna Klint och Sara Thunmarker Telde efter en tur på längdskidor i Stångtjärn, Falun. En del av satsningen #SaraochAnnapåglid

https://pod.mittmedia.se/pod/filer/sara_och_anna_p___glid_avsnitt_5_lagom_kondition.mp3?fbclid=IwAR1VAsbtvGejxoK-7Pam55VTkN2qDH2RhsOtphEOkKoIEBDx6J1l27Lx-Jg

 

#saraochannapåglid #halvvasan #vasaloppstrippeln #vasaloppsträna

Vad ska man ha på sig? Lager på lager som håller hela långa loppet

Vi har bara deltagit i ett ordentligt lopp tidigare, våra bröllop! Då var det något gammalt, något nytt, något lånat, något fått, något blått… Kan man tänka likadant när man ska ladda upp inför Vasaloppet kanske? Eller hur ska man klä sig för att varken svettas eller frysa, trots att temperaturen kan variera mellan många plusgrader och 30 graders iskyla? Vi tog hjälp av ett proffs, Vasaloppets Erika Bjerner som reder ut lager för lager vad man ska och inte ska ha på sig i spåren.

Lyssna på avsnitt 4 av Sara och Anna på glid:

Nej tack till köttarpass på gymmet – eller..?

Vi gick på ett pass där instruktören Ida på militärmanér skrek till oss att vi skulle ta i allt vi hade, och att vi skulle krypa ut genom dörren efter passet. Tro oss, det gjorde vi. Faktum är att vi båda tog värktabletter efter den där andra vidriga dagen med träningsvärk.

Och tillbaka, det skulle vi inte. Hur tänker folk som väljer detta om och om igen, tänkte vi och gick tillbaka för att fråga, med mikrofonen i högsta hugg. Men resultatet blev lite annorlunda än vi hade tänkt oss.

Instruktör-Ida har ätit pepperkakor och är snäll! Vi klarar pass två levande och bestämmer oss för att ge ”Tone” en tredje chans. Har vi skapat en ny vana nu?

Lyssna på avsnitt tre av podcasten Sara och Anna på glid:

 

Sara och Anna utslagna efter ett pass på gymmet. Vågar de verkligen gå dit igen?Instagram: PralinSara, Anna

Facebook: Pralin, Sara, Anna

#saraoannapåglid#vasaloppstrippeln45 #halvvasan

PT-Fias tips för mysmotionärer som ska prestera

Klart vi borde ha anat oråd när PT-Fia bestämde träff med oss i en slalombacke. ”Fina bilder” tänkte vi, naivt. Men såklart var backpasset ett faktum. ”Enjoy” sa Sofia och skickade upp oss för branten.

Vi kan inte fortsätta att vara mysmotionärer, som vi normalt brukar vara, utan nu måste vi blir mer prestationsinriktade för att klara av att genomföra en Vasaloppstrippen 45 under 2019.

Följ med oss upp i backen! Hör PT-Fia ge oss sin ”träningsdiagnos”. Och hur kan du aktivera din rumpa mer?

Sofia ”PT-Fia” Ståhl peppar och tipsar om träningen som krävs för att Sara och Anna ska kunna genomföra Vasaloppstrippeln 45. Foto: Elin Sjödén och Anna Klint.

 

Sara Thunmarker Telde och Anna Klint i podden Sara och Anna på glid – I mödrars spår

Instagram: PralinSara, Anna

Facebook: Pralin, Sara, Anna

#saraoannapåglid#vasaloppstrippeln45 #halvvasan