Låt cyklarna ta bilarnas plats i Örebro

Ett ämne som kan röra upp så mycket känslor. Bilens plats i staden. Och innan jag fortsätter så måste jag först citera trafikforskaren som var och föreläste i Örebro för ett tag sedan: ”Jag säger inte det här om bilar för att reta upp folk. Hade jag velat göra det så hade jag kallat bilen för den 1000-kilos snuttefilt den faktiskt är”. Bilnormen är fortfarande stark idag – i alla fall hos vissa grupper i samhället. Där är den kanske mer en statussymbol eller något man unnar sig, snarare än det mest rationella sättet att transportera sig på. I andra grupper verkar bilen alltmer spela ut sin roll. För många unga är inte körkortet längre den ultimata frihetssymbolen. Allt fler barnfamiljer vill bo centralt i städerna för att få ett enklare vardagsliv, helst utan bil. Och jag skulle säga att snudd på alla som arbetar med eller forskar kring trafik och stadsutveckling idag är eniga – bilen är ett stort problem i våra växande städer. Och vi måste göra någonting ordentligt åt det.

Örebropolitiker (M, L och SD) som hävdar att de ”gärna förbättrar cykelbanorna så länge det inte påverkar biltrafiken negativt” har missat ganska mycket. Antingen så har de för låg kunskap om hur vi bygger städer som människor kommer trivas och må bra i. Eller så väljer de helt enkelt att fortsätta låta bilen dominera staden, och försvarar rättigheterna hos en ganska liten grupp av medborgare. Och en sak är säker – det är knappast barnens intressen eller rättigheter de försvarar.

Jag tycker att det är dags att sluta tjafsa om en viss gata är rätt eller fel att bygga om. Låt oss istället prata om hur vi gör Örebro till en stad som är helt dominerad av cyklar och människor som går. För vinsterna med det är väldigt, väldigt stora. Vi kommer få bättre hälsa. Vi kommer få mer mark att bygga bostäder och parker på. Vi minskar klimatpåverkan. Det kommer bli tystare och trevligare i staden. Det kommer gynna cityhandeln när det blir mer attraktiva miljöer att vistas i utan bilar överallt. Och det är onekligen lättare att möta andra människor när man går eller cyklar, jämfört med om man sitter ensam i en plåtlåda.

Varje dag när jag cyklar så slår det mig så tydligt hur bilarna äger staden. Cykelbanor som försvinner ut i tomma intet, där bilfiler fortsätter. Eller så saknas de helt och jag antas ta omvägar med cykeln medans biltrafiken ska flyta på så rakt det bara går. Torg mitt i staden som skulle kunna vara fulla av människor är istället fyllda med bilar. Bilister som använder den lilla yta som finns för mina cyklande barn som parkering.

20160524_163645

bil_cykelbana

Det finns vissa som tycker att ansvarigt kommunalråd Björn Sundin (S) förstör Örebro ”med alla sina tokigheter för att göra livet surt för bilisterna”. Det finns en hel del där jag inte tycker lika som honom och hans parti – men en sak gör han bra. Han har förstått vilken väg vi måste gå med trafiken för att bygga ett Örebro som blir bra för alla att bo i. Att cykeln är framtiden.

(Och jag inser att jag måste förtydliga som vanligt: tanken är inte att förbjuda all biltrafik. Det kommer alltid finnas vissa bilresor och transporter som måste göras. Tänk vad smidigt de kommer gå när de inte sitter fast i en bilkö!)

Publicerat av

Sara Richert

3 reaktioner på ”Låt cyklarna ta bilarnas plats i Örebro”

  1. Ett stort fel är väl att alla städer i första hand strävar efter att växa så mycket som möjligt. Frågan är ju vad man vinner på det, är det inte bättre ur miljösynpunkt att vi kan bo utanför dom större städerna och att det även finns viss service på de mindre orterna så vi som bor och lever där inte måste åka så mycket bil. Hur man än ser på detta med städernas tillväxt så måste ju några bo utanför stadsgränsen med tanke på jord och skogsbruk.

    1. Visst måste vi se till att det finns goda förutsättningar för människor att leva och bo på landsbygden, där är vi överens! Det är ganska många som vill bo lantligt, men ändå med en större stad inom räckhåll. Vi uppskattar att befolkningen på landsbygden i Örebro kommer växa med ca 10 000 personer fram till 2040. Då är det viktigt att kommunen ser till att det finns byggbar mark för affärer, villor, flerbostadshus och att vi värnar landsbygdsskolorna. Och att regionen jobbar för god kollektivtrafik till mindre tätorter. Jag vill också se en ökad lokalproduktion av livsmedel och då behöver ganska många förutsättningar bli bättre för att leva och verka på landet. Men – vi politiker kan inte bestämma var människor ska bo. Just nu är urbaniseringstrenden ganska stark, och det beror på att många faktiskt VILL bo i stan (även om några så klart hellre skulle på landsbygden om det var praktiskt möjligt). Det är inte främst politikerna som gör att staden växer, det är människor som aktivt väljer att bo här. Och då gäller det att vi håller jämna steg och bygger en stad som erbjuder hälsosamma, attraktiva miljöer för människor. Bland annat genom att se till att transporter sker mer med cykel och buss än med bil.

  2. Ett tips, föraren som valt att stanna i cykelfältet lär knappast sluta med det om du maskerar hans regnr på bilden du lägger ut. Han lär å andra sidan inte sluta även om regnr är synligt men chansen är ju större i alla fall

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *