Den europeiska tågchocken

Vi behöver lite goda nyheter ibland. När man läser att jordens medeltemperatur fortsätter öka, isarna vid polerna blir allt tunnare och kommunen fortsätter att pumpa in skattemiljoner till en flygplats som går med kronisk förlust. Då behövs det lite klimatpepp.

Här kommer det: Intresset hos svenskarna för att resa ut i Europa med tåg istället för flyg har formligen exploderat! Jag är själv med i en Facebookgrupp som heter  ”Tågsemester” och antalet medlemmar har ökat exponentiellt och är idag uppe i över 16 700:

En eldsjäl har nu dragit igång ett projekt med att chartra ett helt tåg från Stockholm ner till Medelhavet, helt utan byten. Intresset är helt överväldigande – hundratals familjer har redan anmält intresse.

Kalmars resebyrå är den resebyrå i Sverige som kanske är bäst på tågresor ut i Europa. Från att ha levt en ganska stillsam tillvaro så är de nu fullständigt överrösta med förfrågningar. De jobbar i princip dygnet runt och det tog flera veckor innan de hade tid att ens svara på mitt mail i våras (men nu har jag fått fantastisk hjälp)

Det är något som händer nu. Något viktigt. Fler börjar förstå att flyget faktiskt inte är nödvändigt för att kunna uppleva en varm, solig plats eller en äventyrlig resa. Att kunna resa långt och samtidigt veta att man inte bidrar till stora klimatutsläpp – det är en väldigt fin känsla.

Att intresset för utlandsresor med tåg ökar är otroligt glädjande – precis som alla tågresor måste öka för att vi ska hejda klimatförändringarna. Punktligare tåg, satsning på höghastighetståg och bättre regional tågtrafik är några viktiga åtgärder framöver.

Själv har jag just bokat en resa till Italien i sommar – med tåg såklart. Vi åker från Örebro ner till Genua, och sedan vidare söderut längst med kusten till små städer och byar och sedan hem igen via Florens. Det blir ett äventyr på tolv dagar som är något helt annat än en vanlig charterresa. Det kan faktiskt vara riktigt kul att försöka rädda världen!

Publicerat av

Sara Richert

2 reaktioner på ”Den europeiska tågchocken”

  1. Visst är det trevligt att åka tåg och att tågluffa.
    Men.

    Om vi hade en bra fungerande järnväg i Sverige skulle barnfamiljer och alla andra resenärer kunna använda tåget mycket mer än idag.
    Inte bara under en eller två semesterresor till utlandet utan som intressant alternativ vid resor till jobbet, till släkt och vänner i olika hörn av Sverige, eller bara för att upptäcka delar av landet vi själva inte sett. Närturism. Alla tider på året.

    Då skulle hela Sverige ha nytta av den järnväg som faktiskt redan finns och som vi via skatten betalar för.
    Järnvägen funkar mycket illa idag och om du vill åka till rimlig kostnad är alltid de få billiga resorna som finns till eller från Stockholm.

    Det finns människor och väljare i Sverige som gärna vill ha ett tågsystem som inte enbart har Stockholm som önskat resmål.
    De vill inte heller ta sig till Stockholm först för att resa till sin önskade destination.
    De vill också ha en fungerande pålitlig järnväg utan ständiga förseningar. En järnväg att lita på.

    Och så har vi allt gods. Funkar det lika illa för godset som för persontrafiken blir man mörkrädd. Kanske kan någon som vet mer om godset kommentera.

    I Sverige löser vi detta med Miljöpartiets stora huvudfråga som ni nu fått S att ställa upp på.
    Höghastighetståg för, precis som redan idag, de som vill resa till eller från Stockholm.
    Lite snabbare men samma resmål.
    Det är närmast löjligt att snacka tågresa en gång om året till medelhavet när man gör så helgalna prioriteringar med vår egen järnväg.

    Du och din familj och vi alla kan flyga till medelhavet en gång per år i säkert hundratals år innan vi gjort samma miljöpåverkan på planeten som höghastighetsbygget kommer att ge.
    Och vinsten av den miljöpåverkande höghastighetsbanan?
    Ett fåtal resenärer tjänar kanske en timmes restid på en tur och returresa mellan de tre prioriterade städerna i landet.
    Bara resor till och från Stockholm för vissa i södra Sverige.
    Vem åker från Göteborg till Malmö via Jönköping för att spara tid?

    Nu en elloge till er och regeringen.
    Det är bra och ärligt att ni visar oss detta innan valet så man hinner hitta ett parti som tänker sundare.

  2. Höghstighetståg det är väl det som du skriver om.
    Tror barnfamiljen bryr dig mindre om 15 min om du ska åka till syditalienska städer.
    Hänger du inte med, det som motivera spår är godstrafik o pendling inom 40 min dörr-dörr.
    Däremot skulle det vara bra med tabeller hela vägen samt pris.
    Berlin München kostar 8€ samma avstånd?
    Om du var arbetseffektiv så skulle du åka till typ Lanzarote avresa 6-8 på hotellet 12-14.
    Från hotellet 12:00.
    Restid 14 timmar.
    I ditt fall gissar på min 96 timmar.
    Håller med om att det är häftigt att åka tåg har åkt över alperna 1 maj en årstid där man var en annan i dalen och en tredje när man titta upp.
    82 timmar även en lågavlönad presterar för 500kr/Tim= 41 000kr
    Ok man sover lite men du kommer inte under 20 000kr i samhälls förlust.
    Förr fans charterbuss man åkte till fjäll o medelhav.
    Har åkt buss till Venedig.
    Tänk den där som åkte flyg till London varje vecks för ett skjut,
    Tror dessutom hon var miljöpartist.
    Faktiskt bra tågförbindelse till Waterloo station.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *