Detta låter märkligt för en svensk: En opinionsmätning om en flygrutt!

En Boeing 77 från China Eastern på Pekings internationella flygplats. Kina vägrar att samarbeta med Taiwan om en omstridd flygrutt. Och då vägrar Taiwan att samarbeta med Kina, till exempel genom att säga nej till två kinesiska flygbolag som ville sätta in extra flyg till Taiwan i samband med firandet av det kinesiska nyåret.  (AP Photo/Andy Wong, File)

Politik i Taiwan är ibland ungefär som i Sverige. Alltså en regeringschef som talar i parlamentet om hur bra det går för landets ekonomi. Eller en politisk strid om en pensionsreform.

Men ibland så ser det också väldigt annorlunda ut. Till exempel så var det någon som fann anledning att göra en opinionsmätning om en ny flygrutt i Taiwansundet. Om en motsvarande undersökning hade gjorts i Sverige om flygrutter i Östersjön, så hade sannolikt en mycket stor andel av de tillfrågade svarat ”vet inte”. En och annan hade nog också slängt på luren och undrat om den uppringande intervjuaren över huvud taget var seriös. Fråga om en flygrutt! Vem bryr sig?

Men fråga en person från Taiwan om flygrutten M503 så vet han eller hon vad du pratar om. Och du skulle också kunna nämna rutterna W121 och W122, som är kopplade till M503.

Och vad svarar de då: Jo, 74 procent är motståndare till att Kina nu har öppnat flygrutt M503 för norrgående trafik. Och nu har det utvecklats något som skulle kunna beskrivas som ett ”kallt flygkrig” mellan Taiwan och Kina.

Bakgrunden är att det är trångt som bara den i luftrummet i Fjärran östern. Har finns några av världens mest tättbefolkade områden. Och välståndet ökar. Alltså är det fler som flyger. 2015 ville Kina öppna en ny flygrutt som ligger mycket nära Taiwan. För Taiwan har det här också säkerhetspolitiska följder. En civil flygrutt beskär handlingsfriheten för Taiwans militära styrkor. Kina och Taiwan kom överens om att flygrutt M503 skulle öppnas för södergående flygtrafik. Men för att utvidga denna rutt skulle det krävas konsultationer mellan Taiwan och Kina.

Men den 4 januari beslöt Kina ensidigt att öppna flygrutten M503 även för norrgående trafik, utan att över huvud taget prata med Taiwan. Och i den kinesiska propagandatidningen Global Times sades det öppet att det berodde på att Taiwans nuvarande regering inte uttryckligen stöder ”1992 års konsensus”, alltså en skriftväxling där både Taiwan och Kina sade att det bara finns ett Kina, men att Taiwan och Kina gör olika tolkningar om vad detta Kina är.

Det handlar också om att acceptera villkoren för vapenstilleståndet mellan Taiwan och Kina efter inbördeskriget. Även om Kina gör anspråk på Taiwan måste Kina visa något slags respekt för Taiwans gränser.

Men under ledning av Xi Jinping uppträder den kinesiska ledningen alltmer arrogant, vilket också har drabbat Sverige genom fängslandet av svensken Gui Minhai och ett synnerligen vårdslöst uppträdande gentemot svenska diplomater som gjorde honom sällskap.

Den kinesiska tidningen Global Times tyckte att Kinas agerande gentemot Taiwan inte borde uppröra någon. Men nu har Taiwan vidtagit åtgärder mot två kinesiska flygbolag. De fick ett nej från taiwanesiska myndigheter när de bad att få sätta in extra flygningar i samband med det kinesiska nyåret.

Nu blev rösterna i kinesisk officiell press mäkta upprörda över Taiwans brist på samarbetsvilja. Så den politiska linjen i Kina verkar vara att Taiwan ska samarbeta med Kina – men Kina behöver inte samarbeta med Taiwan.

Publicerat av

Lars Ströman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *