25 maj kan bli avgörande dag: Är det Kinas kommunistiska parti som bestämmer över flygbolag i väst?

En rad flygbolag – bland annat SAS och Finnair – har gett efter för Kinas krav att Taiwan ska beskrivas som en del av Kina. (AP Photo/Ng Han Guan)

Tidigare skrev jag här på bloggen om vilka flygbolag som inte gett efter för Kinas påtryckningar att de ska beskriva Taiwan som en del av Kina. Tyvärr har listan över flygbolag som backat för de kineiska kraven blivit längre, bland annat har Air Canada kapitulerat för de kinesiska påtryckningarna.

I ett brev som skickats till en rad flygbolag kräver den kinesiska luftfartsmyndigheten att de beskriver Taiwan som en del av Kina. Myndigheten kräver också att Taiwan har samma färg som Kina på kartbilder. I ett brev till amerikanska United sätts också ett datum för när kraven ska vara uppfyllda, nämligen den 25 maj. Och det verkar sannolikt att det datumet gäller även andra flygbolag som tagit emot hotet från Kina. När jag skriver detta, på eftermiddagen den 23 maj, så betecknas fortfarande Taiwan som ett eget land på Uniteds hemsida.

J. Michael Cole, som bland annat är chefredaktör för Taiwan Sentitel och forskare, påpekar i en intervju för nyhetsbyrån AP att det handlar om en förtryckarregim som kräver att få bestämma vad vi säger och skriver. Så här säger han bland annat:

“What’s at stake is that we’re allowing a revisionist regime with a terrible track record on freedom of speech to dictate what we say and write in our own countries”

“If Beijing does not encounter red lines, it can only keep asking for more.”

Att även det skandinaviska flygbolaget SAS har gett efter för Kina har uppmärksammats en del i nordiska medier. Men det har varit påfallande tyst i svenska medier. Radioprogrammet Konflikt uppmärksammade frågan för en tid sedan. Jag själv skrev om det här på bloggen och i en huvudledare i NA. Men generellt har det varit påtagligt tyst att Kinas kommunistiska parti faktiskt är med och styr över ett flygbolag där regeringarna i Sverige, Norge och Danmark hör till de största ägarna.

Ett annat exempel på hur Kinas påtryckningar fungerar gäller modeföretaget The Gap. I en butik i Kanada såldes en T-shirt med en karta över Kina, där Taiwan inte var med. Kinesiska myndigheter röt till. Och modeföretaget bad om ursäkt i ett tonläge som närmast får beskrivas som förödmjukande, vilket naturligtvis skildrades i den kinesiska propagandatidningen Global Times.

Enligt en sammanställning på nyhetsbyrån AP:s hemsida för några dagar sedan hade följande flygbolag inte gett efter för Kinas påtryckningar. De beskriver alltså Taiwan som ett eget land: American Airlines, United, Hawaiian airlines, Cathay Pacific, HK Express, Hongkong airlines, Air Macau, Singapore Airlines, Eva Air, Thai Airways, Qantas, Air France, KLM, Turkish Airlines och Emirates.

Bland de flygbolag som refererar till Taiwan som en del av Kina finns följande: Air Canada, Lufthansa, British Airways, Finnair, Garuda Indonesia, Asiana Airlines, Philippine Airlines, SAS, Swissair, Malaysia Airlines, Cebu Pacific Air, Aeroflot, Alitalia, Austrian Airlines, Air Mauritius, Etihad Airways, Iberia, El Al, MIAT och S7.

Robert Daly från Kissinger-institutet säger enligt en AP-artikel som är daterad den 22 maj att om flygbolagen agerar var och en för sig, så kommer de sannolikt en efter en att ge efter för de kinesiska kraven. Däremot säger han att den amerikanska regeringen skulle kunna verka för ett mer samordnat agerande gentemot Kina. Detta borde vara en fråga som tas upp på högsta nivå i EU. Det är en skrämmande tanke att Kina kan påverka hur en T-shirt som säljs i en butik i Örebro eller Stockholm får se ut.

 

 

Publicerat av

Lars Ströman